Någon mer med illsint trynsnok? :)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

13
2
Mammida:
Alfa99 skrev:
Ormar har egna personligheter och brukar inte "gilla" att bli hanterade, snarare att många står ut med det.

Jag har inga trynsnokar men min kungssnok var ett riktigt as det första året jag hade henne. Varje gång jag skulle göra något i terrariet så var det antingen snabbt gömma sig eller vibrera med svansen eller båda samtidigt. Denna orm var också extremt jobbig att få att äta när jag köp henne också. Lät henne vara lite över en månad och erbjöd mat var 7e dag och fick tillslut henna att bita och hålla kvar genom att masa på henne med musen rätt i hennes ansikte.

Nu äter hon nästan varje gång jag erbjuder mat i terrariet. Testat att mata utanför terrariet några gånger men då är det tvärt nej varje gång.
Kan även öppna burken och klappa eller ta ut utan större problem, Kan hända att man får ett bett då och då men inget mer än så nu.

Jag är lite på Tropfrogs sida. Finns ingen anledning att mata utanför terrariet. Är du rädd för substrat ska sväljas eller fastna i munnen så lägg in ett en tallrik eller ett plastlock som du har musen på så ska det inte vara någon direkt risk.
Om du nu vill vänja din orm med hantering så är det väl ganska lätt att ta ut och hantera dagen innan matning istället och sen låta ormen vara i 2-3 dagar efter matningen. Det är det jag gjort med alla mina ormar inklusive min tröga kungssnok och har fungerat bra.

Om ormen verkligen vägrar att äta i terrariet är det en annan sak.

Ja alltså jag gillar nästan att ha bitiga ormar. Det får en att hantera dom mer naturligt och att de får vara som de är. Ett plastlock i terrariet vid matning ska jag nog testa. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild