Någon mer med illsint trynsnok? :)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

13
2
Mammida:
Hej. 
Ja alltså illsint kan man ju inte säga, men jag är nyfiken på om det finns fler här med trynsnokar som är riktigt bitiga? :D

Jag har verkligen försökt vänja henne vid hantering. Hon vägde 8 gram när hon kom till mig och var då 5 månader. Nu är hon 35g och 1 år gammal, och blir mer och mer arg! (ja arg har hon varit sen start men nu är hon riktigt aggressiv) Väser såfort jag öppnar terrariet, gör utfall med öppen mun direkt när jag pysslar i terrariet och biter såfort hon får grepp. Den här donnan vet inte hur man chillar :) Och det handlar inte om feeding response, hon är aggressiv.

Äter som om det inte fanns en morgondag, om en orm kan hetsäta så är det hon. Hon gör utfall även med mat i munnen bara hon ser mig.

Hon kan hanteras i hyfsat lugnt skick, men BARA efter att hon har bitit 1-2 ggr.

Hon heter Grynet - för hon tar ingen skit! (jag gillar hennes attityd).

Ja det är ju som det är, men om någon har ett dundertips för att få henne lite mindre aggressiv så är det ju välkommet, annars får hon vara som hon är :)

5914
4542
Tropfrog:
Det låter som att hon är rädd och defensiv. Kan man ju ändå förstå när ett monster på runt 2000 ggr sin egen storlek inkräktar på hennes revir. 

Varför måste du ta upp henne?

Mvh
Magnus 

13
2
Mammida:
Tropfrog skrev:
Det låter som att hon är rädd och defensiv. Kan man ju ändå förstå när ett monster på runt 2000 ggr sin egen storlek inkräktar på hennes revir. 

Varför måste du ta upp henne?

Mvh
Magnus 

Hon matas utanför sitt terrarium i en låda. Ja jag förstår att hon är rädd och försöker försvara sig. Det är bara så olikt andra Trynsnokar jag mött som hellre headbuttar, spelar död Eller bara ringlar iväg. :) 

5914
4542
Tropfrog:
Varför matar du henne utanför terrariet?

Mvh
Magnus 

64
53
Nickesnoken:
Det finns fördelar att mata i en ren plastlåda för det finns alltid risk att bitar av bottensubstratet åker ner i ormens mun. En ormkrok löser väl problemet om man vill slippa bli biten. Min ena trynsnok är väsig och stångas bra men bits aldrig.. har bara ett väldigt defensivt beteende. Den äter aldrig när man ser men lägger man in en död mus på ett fat så är den borta nästa morgon. 

5914
4542
Tropfrog:
Ibland funderar jag på hur våra djur har överlevt i det vilda i tusentals år? Är det trots att de riskerar att svälja några sandkorn eller pga att de försvarar sig när de känner sig trängda? Troligtvis bägge.

Mvh
Magnus 

64
53
Nickesnoken:
Sandkorn är väl knappast några problem men en bit bark eller torv fastnar lätt på en fuktig upptinad mus.  En sån bit kan fastna.. sånt händer säkert i naturen också men vem ser det. 

13
2
Mammida:
Tropfrog skrev:
Varför matar du henne utanför terrariet?

Mvh
Magnus 

Precis som Nickesnoken skriver. Plus att jag får chans att inspektera henne och se så att allt står väl till, särskilt efter öms osv. 

Även med ett bioaktivt terrarie så blir det aldrig som de har det i naturen. Finns så många faktorer att ta hänsyn till och det kan aldrig blir naturligt för ett djur i fångenskap, hur man än gör. Så att minimera vissa risker som tex med matning I egen låda, så tar jag de chanserna. 

5914
4542
Tropfrog:
Visst, exakt som i naturen blir det nog aldrig. Men jag misstänker att medellivslängden på välskötta ormar i fångenskap är längre än för vilda i vilket fall. Vad tror du?

Jag tänker att vi har två olika problematiker här som står emot varandra. Stressen att bli hanterad innan och efter varje matning står mot risken att sätta bottensubstrat i halsen. Det måste förstås var och en bedöma själv.

Hur ofta händer det att trynsnokar sätter bottensubstrat i halsen och dör? Jag vet inte själv. Men att din orm helst själv vill lämnas ifred och inte bli hanterad är uppenbart.

Mvh
Magnus 

49
12
Alfa99:

Ormar har egna personligheter och brukar inte "gilla" att bli hanterade, snarare att många står ut med det.

Jag har inga trynsnokar men min kungssnok var ett riktigt as det första året jag hade henne. Varje gång jag skulle göra något i terrariet så var det antingen snabbt gömma sig eller vibrera med svansen eller båda samtidigt. Denna orm var också extremt jobbig att få att äta när jag köp henne också. Lät henne vara lite över en månad och erbjöd mat var 7e dag och fick tillslut henna att bita och hålla kvar genom att masa på henne med musen rätt i hennes ansikte.

Nu äter hon nästan varje gång jag erbjuder mat i terrariet. Testat att mata utanför terrariet några gånger men då är det tvärt nej varje gång.
Kan även öppna burken och klappa eller ta ut utan större problem, Kan hända att man får ett bett då och då men inget mer än så nu.

Jag är lite på Tropfrogs sida. Finns ingen anledning att mata utanför terrariet. Är du rädd för substrat ska sväljas eller fastna i munnen så lägg in ett en tallrik eller ett plastlock som du har musen på så ska det inte vara någon direkt risk.
Om du nu vill vänja din orm med hantering så är det väl ganska lätt att ta ut och hantera dagen innan matning istället och sen låta ormen vara i 2-3 dagar efter matningen. Det är det jag gjort med alla mina ormar inklusive min tröga kungssnok och har fungerat bra.

Om ormen verkligen vägrar att äta i terrariet är det en annan sak.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild