Grenar utifrån till terrarium (skäggagam)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i GHF
22
1
Karitza:
1043703_ierhyuhyqtwwvpwfclpn.jpg1043703_emfprwcfjbgvmolftbns.jpg1043703_waqjukxmpcxjiniqdcyz.jpg1043703_vymqjspjofojofrgzdhg.jpg

Jag hittade en stor gren igår jag tog hem till min skäggis jag ska hämta snart. Fråga: är den en risk? Är kanske inte skarpa kanter men är en del sprickor.. klarar den det? Om man tänker träd ute i naturen är ju inte alla felfria och mjuka så de borde väl klara av det, men nu är det ändå inte en vild vi pratar om. Vad tror ni, kan den funka? Ska hälla kokande vatten över den o så tänkte jag.

Andra fråga: en viss trädart borde inte finnas i terrariumet. Kommer inte ihåg just nu vad den heter. Men, hur ska jag ha någon aning om vad för art det är jag har plockat upp i det vilda?

96
202
Eremit3n:
Om du är orolig kan du peta in lite sphagnum i botten av sprickan :) Tänker bara så att ingen klo rycks av under klättersessioner. Jag har haft väldigt liknande träsort i mina terrarium förut. Det var flädergrenar. Lättare till vikten än andra sorter jag använt, och barkfri från början.

Medlem i GHF
22
1
Karitza:
Googlade det, är det vitmossa? Eller kan jag kanske bara ha den änden lite gömd med annat över så kanske det inte behöver vara där den klättrar mest? Inget farligt med småsprickor och så då på grenen?
Tog grenen vid havet på kusten :)

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:

Sprickor är inga problem. Då det verkar röra sig om en gren som hittats på stranden så har den troligtvis tillbringat en tid till havs. Dessa är de bättre grenarna att använda i terrarium anser jag. 

Grenar av barrträd, typ gran, tall mfl är generellt de hobbyn inte vill använda.

Mvh
Niklas

291
263
Formula76:
Många skäggagamer lever ute i det vilda bland vilda pinnar, dom tål det.

Medlem i GHF
22
1
Karitza:
Tack för era svar! Ja, jag tänker det ändå ska kännas naturligt. Så får man väl ta bort det om det inte funkar sen :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild