Fejervarya limnocharis parning ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

892
492
Johnexotics:
Fick hem dessa Fejervarya limnocharis igår och  idag såg jag ena håller fast den andra vill inte släppa. Gissa det är parning på g?1023169_gzxdejtxjgocbcdwsexp.jpg

892
492
Johnexotics:
Fick svar på min egna fråga helt plötsligt låg det massa rom i akvariet 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2714
2552
anders:
Grattis! Kul med yngel. Ungefär hur många ägg la dom?

892
492
Johnexotics:
anders skrev:
Grattis! Kul med yngel. Ungefär hur många ägg la dom?

Hej Anders  runt 200-300 yngel  kanske har inte räknat . Gav bort grupp till en vän. Hon räknade hon hade 96 . Så blev en del :) så få se hur många som klara sig.  Hittar inte så mycket info om dessa när det kommer till yngel.  Så ska bli intressant :)

5898
4525
Tropfrog:
Om information saknas om yngeluppfödning så skulle jag dela gruppen och försöka samla på mig så mycket alternativa levandefoder som är möjligt. Behåll en liten grupp som får varierad levandefoder. Var inte för girig. En liten grupp som kulturerna orkar att underhålla utan att skattas för mycket. Den andra stora gruppen hade jag experimenterat med olika torrfoder.

Grodyngel, precis som fiskar är beroende av gälar och andas syre löst i vattnet. Överbliven mat och ynglenas egen metabolism ger ammoniak och nitrit i vattnet som fräter på hjälarna och tar syrets plats i blodet. Helt enkelt sakta stryper ihjäl dem. Åtminstone den stora gruppen som får torrfoder bör ha ett biologiskt filter för att bryta ner detta till nitrat. Om du har akvaristisk bakgrund så vet du detta redan. Om inte, be mig så guidar jag dig vidare i detta träsket. Själv skulle jag ha biologiskt filter i båda burkarna.

Enkla vattenväxter kan också hjälpa till att förebygga ammoniak och nitrit. Men tänk på att de kräver en del ljus för att växa. Det bästa är flytande plantor som kan utnyttja co2 ur luften. De är extremt lätta. Men gullranka som växer med rötterna ned i vattnet är också effektiv. Faktiskt också alger. Städa gärna botten på större uppbyggnaden av slam. Men helrengör inte och framförallt städa inte bort alger som växer till.

Vill du skicka lite yngel till Göteborg till en kille med 45 års akvaristisk erfarenhet så gör jag gärna ett försök. 10 räcker gott för mig och jag kan ge eventuella överlevare tillbaka, men då måste de hämtas.

Mvh
Magnus

892
492
Johnexotics:
Tropfrog skrev:
Om information saknas om yngeluppfödning så skulle jag dela gruppen och försöka samla på mig så mycket alternativa levandefoder som är möjligt. Behåll en liten grupp som får varierad levandefoder. Var inte för girig. En liten grupp som kulturerna orkar att underhålla utan att skattas för mycket. Den andra stora gruppen hade jag experimenterat med olika torrfoder.

Grodyngel, precis som fiskar är beroende av gälar och andas syre löst i vattnet. Överbliven mat och ynglenas egen metabolism ger ammoniak och nitrit i vattnet som fräter på hjälarna och tar syrets plats i blodet. Helt enkelt sakta stryper ihjäl dem. Åtminstone den stora gruppen som får torrfoder bör ha ett biologiskt filter för att bryta ner detta till nitrat. Om du har akvaristisk bakgrund så vet du detta redan. Om inte, be mig så guidar jag dig vidare i detta träsket. Själv skulle jag ha biologiskt filter i båda burkarna.

Enkla vattenväxter kan också hjälpa till att förebygga ammoniak och nitrit. Men tänk på att de kräver en del ljus för att växa. Det bästa är flytande plantor som kan utnyttja co2 ur luften. De är extremt lätta. Men gullranka som växer med rötterna ned i vattnet är också effektiv. Faktiskt också alger. Städa gärna botten på större uppbyggnaden av slam. Men helrengör inte och framförallt städa inte bort alger som växer till.

Vill du skicka lite yngel till Göteborg till en kille med 45 års akvaristisk erfarenhet så gör jag gärna ett försök. 10 räcker gott för mig och jag kan ge eventuella överlevare tillbaka, men då måste de hämtas.

Mvh
Magnus

Jodå Magnus jag har delat upp dom.  Hållt på med fiskar i många år med ;).  Har koll. På hur det funkar när det kommer till generellt skötsel. Misstänker att dessa funkar lite som andra groddjur yngel äter oftast vegetarisk när dom är små. Sen när dom blir större går dom över till animaliskt.  Kommer fylla upp med växter just nu har dom lite flytväxter 

892
492
Johnexotics:
1023169_cuibtejhomwsjycvjovv.jpgfick svar i fb grupp tyckte rätt intressant när jag frågade angående grodyngel hur lång tid det skulle ta för dom växa upp.  Får väl hoppas på två veckor och inte 3 år hehe

892
492
Johnexotics:
1023169_ydlimyegmdwzardorcte.jpginte sen bästa bilden men det går fortfarande bra med småttingarna några av dom är rätt nära för sina första par ben.  Inte alla på bilden men gäng av dom. 

892
492
Johnexotics:
Inte den bästa bilden men såg denna hade fått sina sista par ben :). Idag blev flytta över till mindre terrarium. 1023169_chsioftzsvxxzgtdbkrr.jpg

892
492
Johnexotics:
Lite små grodor hänger på en rot 1023169_avychktggwlueadvtfmk.jpg
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild