Problem med ömsning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
2
Moa1234:
Hej jag heter Moa och jag har en mexikansk kungssnok och jag skaffade min orm i april. Han höll på ömsade som han skulle då men nu så ömsar han igen och jag undrar vad det kan bero på.? Kan det bero på för låg fuktighet eller att min värmeplatta är på för hög värme? Han är även 9 år gammal.

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:

Moa1234 skrev:
Hej jag heter Moa och jag har en mexikansk kungssnok och jag skaffade min orm i april. Han höll på ömsade som han skulle då men nu så ömsar han igen och jag undrar vad det kan bero på.? Kan det bero på för låg fuktighet eller att min värmeplatta är på för hög värme? Han är även 9 år gammal.

Generellt så ömsar ormar efter hand som de växer men även stress (vill jag minnas) kan göra att ormen går in en ömsningscykel. Ge ormen en uppsättning med gömslen, både på varma och kalla sidan och gärna både högt och lågt om möjligt. 

Kontrollera även temperaturerna i terrariet. För att underlätta ömsningen kan du ha en behållare med fuktig spagnummossa samt skål med färskt vatten.

Mvh
Niklas

2
2
Moa1234:
Hej Niklas nu har min orm ömsat typ hela kroppen men han har inte ömsat klart huvudet men jag tänker att jag gör som du sa o får se om det går bättre då
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild