Hur mycket ventilation i fuktigt terrarie

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

13
5
kitkong:

Hej

jag håller på pch sätter ihop ett terrarie i formplyfa som kommer vara 120x60x90.
I taket kommer det sitta ett galler som är 80x30cm med lysrör liggandes ovanpå.

Kommer ha en mindre fläkt på 10x10 cm för att kunna få lite extra cirkulation med.

Har lite funderingar kring hur mycket ventilation jag ska sätta och var.

Min tanke är att sätta mindre ventilationshål under glasey på framsidan samt på sidorna. På sidorna tänker jag 2 större hål på 10x10cm på vardera sida, högt upp på ena sida och långt ner på andra.

Luftfuktigheten kommer gå mellan 40-70, så relativt hög luftfuktighet behövs. Är det för mycket eller för lite ventilation tro?

Tar gärna emot tankar/tips om någon har mer erfarenhet.

mvh

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:
kitkong skrev:
Hej

jag håller på pch sätter ihop ett terrarie i formplyfa som kommer vara 120x60x90.
I taket kommer det sitta ett galler som är 80x30cm med lysrör liggandes ovanpå.

Kommer ha en mindre fläkt på 10x10 cm för att kunna få lite extra cirkulation med.

Har lite funderingar kring hur mycket ventilation jag ska sätta och var.

Min tanke är att sätta mindre ventilationshål under glasey på framsidan samt på sidorna. På sidorna tänker jag 2 större hål på 10x10cm på vardera sida, högt upp på ena sida och långt ner på andra.

Luftfuktigheten kommer gå mellan 40-70, så relativt hög luftfuktighet behövs. Är det för mycket eller för lite ventilation tro?

Tar gärna emot tankar/tips om någon har mer erfarenhet.

mvh

Det finns faktiskt några beräkningar för just mängden ventilation. Ingen exakt vetenskap, snarare en indikation på att vara "in the ball park". Men formlerna har jag alltid använt i DIY byggen med bra resultat. Jag ska försöka lite upp tråden om vad nian annan hittar den först.

5898
4525
Tropfrog:
Hmm, 40-70 högt?

Det är mycket sättan min luftfuktighet inomhus går under 40. Utomhus händer det aldrig.

Jag tror att du kan nöja dig med den luftomsättning som djuren kräver enligt Niclas modell i kombination med fuktigt substrat och växter.

40-70 är inte särskilt svårt att hålla i ett terrarium.

Mvh
Magnus 

13
5
kitkong:

Tropfrog skrev:
Hmm, 40-70 högt?

Det är mycket sättan min luftfuktighet inomhus går under 40. Utomhus händer det aldrig.

Jag tror att du kan nöja dig med den luftomsättning som djuren kräver enligt Niclas modell i kombination med fuktigt substrat och växter.

40-70 är inte särskilt svårt att hålla i ett terrarium.

Mvh
Magnus 

Det är ju bra att det inte är så svårt aty hålla det :) kan ju såklart dra upp fler hål i efterhand eller plugga igen om dey skulle bli för mycket men var mest ute efter en riktlinje.
om någon hittat tråden så posta gärna. Men ska leta runt här på forumet då.

5898
4525
Tropfrog:
Min erfarenhet från terrarium med hög luftfuktighet är att ventilationen behöver justeras några gånger om året. På vintern mindre och på sommaren mer.

Men som sagt, du skall ju inte ha hög luftfuktighet. Så det är möjligt att du inte behöver justera. Samtidigt är det inte fel att bygga så att man har möjligheten att strypa om det skulle behövas.

Mvb
Magnus 

13
5
kitkong:

Tropfrog skrev:
Min erfarenhet från terrarium med hög luftfuktighet är att ventilationen behöver justeras några gånger om året. På vintern mindre och på sommaren mer.

Men som sagt, du skall ju inte ha hög luftfuktighet. Så det är möjligt att du inte behöver justera. Samtidigt är det inte fel att bygga så att man har möjligheten att strypa om det skulle behövas.

Mvb
Magnus 

Jo det låter vettigt att kunna reglera. Sätter ett galler på sidan till att börja med som är
typ 40x10cm så får jag reglera allt eftersom ????

5898
4525
Tropfrog:
Hur tänker du att reglera ett galler på 40x 10 cm? Känns ju som ganska fast mått.

/M

13
5
kitkong:
Tropfrog skrev:
Hur tänker du att reglera ett galler på 40x 10 cm? Känns ju som ganska fast mått.

/M

Får bli ett enkelt skjutspjäll bara, för måttet är mycket riktigt fast

13
5
kitkong:
NellyNiklas skrev:

Det finns faktiskt några beräkningar för just mängden ventilation. Ingen exakt vetenskap, snarare en indikation på att vara "in the ball park". Men formlerna har jag alltid använt i DIY byggen med bra resultat. Jag ska försöka lite upp tråden om vad nian annan hittar den först.

Hittade formeln i ett gäng äldre trådar. Blir till att använda den som riktlinje ????
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild