120x60x120

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

23
3
Gecko98:
Är i full gång av mitt bygge så gör en seperat tråd där jag kanske kan be er om hjälp istället. Har kommit till val av regnsystem och dimmmaskin nu. Vilka rekommenderar ni? :) 

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:

Vi har 2 ExoTerra Monsoon system (misting) som rullat snart 10 år mer eller mindre oavbrutet, dock inte utan underhåll och reperationer. 

Nyligen köpte vi hem 2 pumpar från Dusk och de är givetvis inte jämförbara mot ExoTerras. Det lilla vi sett av Dusk är bara positivt så med tiden kommer ExoTerra systemen vi har gå i pension och ersättas av Dusk. Duskpumpen är mycket större och därmed kraftigare och presterar på en helt annan nivå är "Monsoonerna". Väl värt den extra investeringen, speciellt om du vill ha fler munstycken än 3-4 (max) som Monsoonen kan hantera.

Duskpumpen är även tystare än Monsoonen, så länge slangar inte vibrerar mot saker och ting.

Mvh
Niklas

23
3
Gecko98:
Tack! Ja Dusk hade jag förut & då kanske de fortfarande är bäst på
marknaden? :) 

hur ser det ut med fogger?

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:

Gecko98 skrev:
Tack! Ja Dusk hade jag förut & då kanske de fortfarande är bäst på
marknaden? :) 

hur ser det ut med fogger?

Om de är bäst på marknaden kan jag inte uttala mig om, men de är absolut bra och har kapacitet att hantera ett avsevärt större antal munstycken är tex Monsoonen. 

Utbudet av "foggers" har jag inte lika bra koll på. CyberZoo har ett utbud på olika fabrikat. Vi har några variant med timer och de funkar bra så länge det är bra kvalitet på vattnet. Vi använder enbart RO- vatten i våra system. 

Önskar du mer "puff" och "rök" så är det kanske bättre att bygga eget. En behållare, lite grövre rör och slangar och en (eller flera) ultraljudenhet/er. Möjligtvis en mindre fläkt behövs för att lyfta dimman till högre höjd.

www.hydrogarden.se/produkter/ventilationklimat/klimat/mist-maker-5-ultrasonic-luftfuktare-1600mltim

Mvh
Niklas

5898
4525
Tropfrog:
Denna har jag tänkt att köpa men det har inte blivit av:

www.hydrogarden.se/produkter/ventilationklimat/klimat/ram-ultrasonic-luftfuktare-5-liter

Har en kompis som använt den större modellen i 2 år nu och är nöjd.

Viktigt om man vill styra en mister med timer eller hygrostat är att att den inte har några chip med styrelektronik. De modellerna som har kommer alltid starta i läge off när de får ström. Tyvärr finns det inte många modeller kvar på marknaden med klassiska av/på knappar eller potensiometer. 

Mvh
Magnus 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild