Bad

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

29
8
Robban94:
Finns det något man ska tänka på när man badar en majsorm? Finns det någon tvål man kan använda för att få honom ren eller behövs det ens? Funderar på att lägga honom i ett bad när jag rengör terrariet nämligen. 

99
54
09an:
Bada ormar och reptiler i allmänhet ska endast göras när det verkligen behövs då det är väldigt stressande för dom att läggas i vatten och inte hitta en vägg ut. Bad kan behövas om en öms går dåligt eller om reptilen är uttorkad. Bada aldrig en orm för att "göra rent" den och snälla använd ingen tvål.

5902
4528
Tropfrog:
Hmm. I vilken situation kan säga att det verkligen behövs?

Mvh
Magnus 

101
95
murbo:
Tropfrog skrev:
Hmm. I vilken situation kan säga att det verkligen behövs?

Mvh
Magnus 

Kvalsterbehandling? Efter veterinär ordination då. Enda jag kan komma på x)

Medlem i SHF
4080
5139
Jonas_:
Jag har ett par gånger tvångsbadat ormar och alla gånger har jag gjort det för att få bort gammalt skinn/öms. Ett par gånger på 30år så det är ju långt ifrån ofta... sällan ormarna verkar tycka om det. Så i största allmänhet är det helt onödigt och dessutom inget ormen vill eller mår särskilt bra av. Och läste jag tvål?? Det avstår jag från att kommentera här och nu : ) 

I terrariet bör alla ormar ha tillgång till en balja där dom själva badar när och om dom vill. Vissa arter badar mycket och ofta medan andra arter sällan eller aldrig badar. Både arten men även individen spelar stor roll i ämnet badande ormar. Jag har haft flera individer av samma art och även syskon/föräldrar som haft helt olika beteenden och vanor med att ligga i vattenbaljan. 

Men även ormar som "aldrig" badar bör ha en balja stor nog att ta ett dopp i... någon gång händer det! 

29
8
Robban94:
Min orm ska ömsa nu men det går väldigt långsamt troligen på grund av låg luftfuktighet. Vad är optimalt för en majsorm som ska ömsa?

93
36
Insecta:
Robban94 skrev:
Min orm ska ömsa nu men det går väldigt långsamt troligen på grund av låg luftfuktighet. Vad är optimalt för en majsorm som ska ömsa?

Tror du ska läsa på mer om ormar

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:
Ett litet sidospår, men relevant. I de nya förslaget för L80 föreskrifterna, (förslaget har dock dragits tillbaka ja, men det är ju det förslaget vi får spekulera kring tillsvidare), så finns (eller fanns) det numera en punkt kring badande/tvångsbanande av reptiler.

s.43 paragraf 4.

"4 § Ormar och ödlor får inte tvångsbadas. Med tvångsbadas menas att de
placeras i ett vattenbad som de inte kan ta sig ur själva.
Första stycket gäller inte sådant bad som sker när en veterinär av
veterinärmedicinska skäl har ordinerat att ormen eller ödlan ska badas.
Bad enligt andra stycket ska ske i ett vattenbad av lämplig temperatur och
storlek. Djupet ska vara sådant att ormen eller ödlan utan svårigheter kan
hålla huvudet ovanför vattenytan samtidigt som kroppen vilar på
vattenbadets botten."

Jag misstänker att detta är något som kommer finnas kvar i den revision som komma skall.

Mvh
Niklas

29
8
Robban94:
murbo skrev:

Kvalsterbehandling? Efter veterinär ordination då. Enda jag kan komma på x)

Hjälp med ömsning ör också ett tillfälle. Jag hjälpte min KP igång. Anledningen till det är för att det ska lossna så lätt som möjligt det dom inte får av själva. 

101
95
murbo:
Robban94 skrev:

Hjälp med ömsning ör också ett tillfälle. Jag hjälpte min KP igång. Anledningen till det är för att det ska lossna så lätt som möjligt det dom inte får av själva. 

Nja då är luftfuktigheten för låg, bättre att höja den och ge dom tid. Att hjälpa "igång" är inte en bra ide då huden eventuellt inte är redo än. Det sköter ormen själv. 
Så höj luftfuktigheten i terrariet, stor full vattenskål och se till att den har stenar/grenar etc. att gnid sig mot. Extremt sällan om någonsin man behöver hjälpa en orm som bor i rätt miljö med ömsning. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild