Vad äter på min växt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
107
49
fmiaou:
Jag hade en rosenstänk som var superfin. Sen rymde en syrsa under matning och alla mjuka växter fick stora hål. Jag har inte matat med syrsor sen dess, och köpte häromdagen en ny rosenstänk. Till min fasa var det hål i alla bladen idag - två dagar efter plantering! Jag har rivit det terrariet och byggt om, men delar av det gamla bottenmaterialet är kvar. Ingen syrsa som jag sett. Vad kan det vara för djur? Snigel?

5902
4528
Tropfrog:
Jo, kanske sniglar. Kan också vara millipeder.  Gråsuggor är kända för att äta på växter i dåligt skick. I vilket fall borde du se djuren som smaskar.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
107
49
fmiaou:
Det är just det jag inte gör - ser dem alltså. Små runda hål överallt, ser ut som när kålmaskar varit framme...

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:

Gå ut med ficklampa mitt i natten när det är som mörkast. Då kanske du får se vad som äter på dina blad.

Mvh
Niklas

Medlem i SHF
107
49
fmiaou:
Nu vet jag vad det är. Väldigt små sniglar utan skal. Jag kan tyvärr inte fota dem (min kamera klarar inte att fokusera på något så litet). Kan de vara giftiga för dvärggeckos?

5902
4528
Tropfrog:
fmiaou skrev:
Nu vet jag vad det är. Väldigt små sniglar utan skal. Jag kan tyvärr inte fota dem (min kamera klarar inte att fokusera på något så litet). Kan de vara giftiga för dvärggeckos?

Grattis!

Du vet att det inte finns sniglar med skal va? Det finns snäckor utan skal, då betäcknas de nakensnäckor. Men sniglar med skal finns inte. :)

De utgör sannolikt inget hot mot dina geckos.

/M

Medlem i SHF
107
49
fmiaou:
Jag blandar alltid ihop sniglar och snäckor. Snäckor är liksom sånt från barndomen som man hittade vid havskanten :-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild