Lite lyxliv?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

29
8
Robban94:
Här har vi Roger och det är min första orm. Jag vill ge honom bara det bästa av det bästa och undrar vad ni skulle rekomendera. Ett stort terrarium med mycket ytrymme att klättra exempelvis. Och vad skulle ni rekomendera för honom att klättra i?

jag vill som sagt att han bara ska ha det bästa för ett långt hälsosamt och lyckligt liv. 

291
263
Formula76:
Det beror ju på vad det är för orm, hur den artens levnadsmiljö ser ut.
Är det en trädlevande art så år det såklart ett måste att efterlikna den naturliga miljön.

99
54
09an:
Jag förstår inte riktigt din fråga, letar du efter ett stort terrarium som ger möjlighet för klättring eller inredning som ormen kan klättra på? Om du letar efter inredning så är pinnar och grenar utifrån ett bra och billigt alternativ där du kan välja ut exakt hur stora och spretiga du vill ha. Tänk på att rengöra noga och välj bort grenar som har börjat ruttna.

29
8
Robban94:

Formula76 skrev:
Det beror ju på vad det är för orm, hur den artens levnadsmiljö ser ut.
Är det en trädlevande art så år det såklart ett måste att efterlikna den naturliga miljön.

Ja jag vill ju att min majsorm ska ha det så bra som möjligt med stort terrarium och gärna högt också så att han kan klättra mycket och mycket att utforska. Och sen givetvis mycket gömställen han kan slingra sig in i också. 

jag är väl lite ute efter lyx åt honom. 

29
8
Robban94:
09an skrev:
Jag förstår inte riktigt din fråga, letar du efter ett stort terrarium som ger möjlighet för klättring eller inredning som ormen kan klättra på? Om du letar efter inredning så är pinnar och grenar utifrån ett bra och billigt alternativ där du kan välja ut exakt hur stora och spretiga du vill ha. Tänk på att rengöra noga och välj bort grenar som har börjat ruttna.

Jo rengöra ordentligt är viktigt. 

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:

"Lyx" är i allra högsta grad en definitionsfråga, men några aspekter att fokusera på. 

Terrarievolym. Brett och högt. Att klättra lodrätt håller muskulatur i gott skick. Som träning på gymmet. Finns möjlighet att klättra och mativationen till det så kommer den göra det.

inredning. Gå bananas! Ju större terrarium, desto större möjligheter för kreativitet. Stockar, sten och grenar. Gräs, jord och löv. Allt ger spänning, dofter och nyfikenhet och utvecklar hjärna och sinnen. 

Gömslen. Gömslen på både varma och kalla sidan, högt, lågt och även under jord, fuktiga och mindre fuktiga. Ju fler möjligheter till att gömma sig desto mer självsäker och bekmäm orm tror jag starkt på. 

Belysning. UVA, UVB, värme och visuellt ljus. Bästa värmestrålningen kommer från en värmelampa så jag hade satsat på en sådan eller två.  UVB från ett lysrör av lämplig effekt.

Mat. Varierad kost. Kyckling, möss, råttor och vaktel. Kanske Tom fisk?

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild