Crested Gecko symbios

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

1159
626
Temla:

Näe, skippa giftigt djur tillsammans med geckon tycker jag. Onödigt att ta en sådan risk. Och tänk om geckon blir så nyfiken att den går ned och luktar (dvs slickar) på millipeden, eller åtminstone går ned så pass nära för att kolla vad det är? Geckos brukar ju också rätt ofta gå ned på marken oavsett vad som finns där. 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Att få igång ett ekosystem på en såpass liten yta som ett terrarium är, är väldigt svårt.
Små gråsuggor, hoppstjärtar etc kan fungera bra hos diverse ödlor och grodor för att hålla lite rent och är ju helt klart bättre alternativ.

Millipeder har jag däremot ingen kunskap inom, men eftersom de är giftiga hade jag nog avstått att blanda dessa med andra djur.

Det finns en hel del skräck-exempel på vad som kan hända när man blandar djur, generellt så är det sällan något man rekommenderar.


424
32
samthe0ne:

MAO: det KAN fungera, men det är inte världens säkraste metod


317
283
panterophis:

det KAN säkert fungera men din ödla KAN dö ganska omgående också, valet är ditt...


Medlem i SHF
32
2
Rosenrot:

Hej Hur kommer det sig att du är så envis..... Jag tror att de flesta här är oroliga för din gecko/geckosar och det uttrycks på olika sätt, det är egentligen omtanke de visar även om tonen inte är så trevlig alla gånger. Varför inte ha ett beprövat ekosystem med hoppstjärtar o gråsuggar och låta din gecko bo säkert och om du är fascinerad av millipeds ha dem i ett separat terrarium bredvid.... Jag menar inte att vara otrevlig, jag bara försöker förstå varför du är så envis.....


424
32
samthe0ne:

Envis och envis... trodde det framkom i mitt förra inlägg att jag höll med om att det inte var det bästa sättet?! Jag kommer inte skaffa tusenfotingar av ena eller andra slaget till mitt nya terrarie, jag fick bara tips om det från en kompis på FB (som jag skriver) om det systemet och frågade efter andras åsikter och tankar om det. 

Att jag sen kan tolkas som envis kan bero på att jag är ett så kallat "bokstavsbarn" med både ADHD och Asberger om det kan förklara lite för er?!

MVH Samuel


Medlem i SHF
32
2
Rosenrot:

Jag tycker att det var bra gjort av dig att fråga om råd. Och det var lugnande att höra att det inte flyttar in några tusenfotingar:-)


424
32
samthe0ne:

vet att debatten är typ avslutad, men detta var en intressant länk över huvudtaget

alliescresties.webs.com/cagingthemtogether.htm


232
94
anamidnatt:

Sam, Jag gör mitt bästa för att inte verka jobbig eller sur. Men när ens åsikt blir smått överkörd är det lätt att bli frustrerad. Så känner nog de flesta här inne.

 

Det som länkats och påståtts finnas info om i andra forum, har ni tänkt på att det är i princip bara gecko och ödleforum?

De har säkerligen jättebra koll på allt vad gäller geckos och liknande, men de är kanske inte lika pålästa om millipeder?

Bara en tanke.

 

Jag kommer börja odla lite roligare, icke svenska gråsuggor framöver. Små som vanliga gråsuggor visserligen men en del är väldigt vackra. Kanske hade kunnat vara trevligt att ha som städare? Vem vet :)

 

Och att skaffa en milliped i ett annat terrarium, den Idén stöder jag fullt ut för det är fantastiska djur i sig själv :)


424
32
samthe0ne:

tyckte bara att min sista post var en till åsikt i debatten, men kommer inte skaffa tusenfotingar till mitt terrarie, vågar inte ;)... men ja, gråsuggor och/eller liknande som renhållningsarbetare kommer det att bli så småningom, det körde ihop sig lite idag med ekonomin för min del...

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild