Frågor om rysk stäpp sköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

5
10
Kaprosuchus:
Äppelkärnor (och kärnor från en del andra frukter) släpper ut en sorts cyanid när de tuggas sönder. Krävs visserligen större mängder för att det ska vara livsfarligt, men det verkar ändå inte finnas några fördelar med att låta dem äta just äppelkärnor. Så det är väl lika bra att spendera några extra sekunder med att plocka bort dem.

105
102
testudo_H:

Ryssarna har ett tarmsystem som är gjorda för ganska mager kost. Vilda växter och gräs som är färskt och sen helt torkad. De har inte tillgång till frukt i naturen.

I fångenskap får många djur för "kraftig" kost samt får ofta mat fler månader än de annars skulle äta då ryssar dvalar 7-9 månader i naturen. Är de då i fångenskap vakna året runt eller bara dvalar 3-4 månader blir det många månder per år de får mat än vad deras kropp och tarmsystem är gjort för, så att då även ge frukt leder inte till något som är nyttigt för sköldpaddan. Tvärtom så stör frukt deras tarmflora och gör att de inte kan ta upp näringen ur maten på samma sätt eftersom fruktsockret gör att jäsningen blir störd. 

Det finns ju helt gratis vilda växter man kan plocka och torka inför hösten och efter dvalan till sin ryss eller vilken art man nu har.

105
102
testudo_H:

Kullabo skrev:
Hej igen!
Olika experter har olika ideér vara sig det är i böcker eller hemsidor och vem är mer expert än andra?
Vill man fortfarande läsa skötselråd för ryssar på internet kan man till exempel titta på följande hemsida, om det är en expert eller amatör som yrar är inget jag kan svara på, det är upp till var och en att fundera över. (Jag är ingen expert men jag går mest efter min livslånga erfarenhet av paddor).

www.jabberwockreptiles.com/russian-tortoise-care/

Nedan bild håller med några experter (?) angående pellets och några experter (?) angående frukt till ryssar. Varför jag sökte på äpplen är för att de har andra sockerarter än banan vilket många experter (?) varnar för. Hursomhelst varnar de flesta experter (?) för att ge paddorna för mycket frukt och flera begrändar till max 10% men mycket beror på vilken ras, oj förlåt - art.

Själv undviker jag att ge dem frukt, jag lutar mer åt de experterna, men kanske kan man börja slänga åt dem en äppelskrutt då och då efter man pillat ut kärnorna.

En hemsida där man skriver att det går att ge grönsaker som parika och morötter till ryssar skulle jag inte ta på allvar och det är ju bättre att kanske länka till sidor där man vet att avsändaren är seriös? I USA har man ofta en lite annan syn på hållning av reptiler än vad man kanske har i övriga Europa där man hellre försöker ha en "naturnära hållning" gällande både miljö och kosten de får. 

Jag tänker att de som skriver böcker i detta ämne ofta djupdykt och samlat information till sin bok genom att de läst flertal vetenskapliga artiklar inför de böcker de skriver? I böckerna jag länkade till eller rek är det författare som läst och hänvisar till vetenskapliga artiklar samt de har alla gjort flertal fältstudier i ämnet i många år.
Men jag håller med om att det finns både bra och dåliga böcker i ämnet. Ofta kan man sålla bort de sämre böckerna och hemsidorna genom att tänka hur skulle en sköldpadda hitta en paprika eller morot i naturen? Vad skulle de hitta för mat och när på året? Hur ser miljön ut där de finns naturligt? Är det träflis som underlag eller gräs och sandig jord? Är det mörkt på natten eller är solen uppe dygnet runt? Osv osv. 

www.tortoisetrust.com/blog
Andy Highfield som driver Tortoise trust har och gör ofta fältstudier i naturen där olika arter finns.

I Sverige har vi dessutom flertalet lagar och regler att förhålla oss till något man i länder som USA inte har. I Sverige har vi också Länsstyrelsen som tillsynsmyndighetoch de kan ex. omhänderta en sköldpadda om den inte hålls artriktigt ex att man har dem lösa på golvet hemma i lägenheten.
jordbruksverket.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff121743/1370044476844/allmannarad_1999-002.PDF
jordbruksverket.se/download/18.1b29a1dd194b2e05896ec835/1741772612027/Foreskriftsf%C3%B6rslag-l80-tgau.pdf

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild