Frågor om rysk stäpp sköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

109
105
testudo_H:

Kullabo skrev:
Hejsan!

Bada sköldpaddan i några centimeter djupt ljummet vatten. Landsköldpaddor (om det nu gäller alla arter) dricker med kloaken vilket också funkar som lavemang. När badvattnet är full med bajs häller du ut det i toan, sköljer paddan och baljan och lägger tillbaka den i den tömda baljan ett tag för ofta brukar den "efterbajsa" efter ett par minuter. Funkar på min ryss och mina moriska och grekiska. Det är mycket sällan jag ser någon av paddorna dricka ur vattenskålen i hagen men skålen får jag ofta skölja ur från bajs.

Ha det så gott!

Man rek INTE tvångsbadning av landsköldpaddor eftersom det blir som du skriver som ett lavemang. Med tvångsbadning bajsar de då ut avföring som ännu inte är klar att bajsas ut. Man kan ju inte "ge lavemang" bara för det ska bli lättare att städa. Bättre de bajsar när avföringen är klar att släppas och de dragit ur den näring som finns. 

Bra de har möjlighet att välja när och om de vill bada/dricka ur lämpligt vattenfat i innelåda eller utehagen.

PS Är det medicinskt ordinerat eller måste bada sin sköldpadda pga andra hälso-orsaker är det såklart OK att bada dem, men vi bör inte bada bara för det ska bli enklare för oss människor.

78
34
Kullabo:
testudo_H skrev:

Nja, man trycker inte upp vattnet i häcken på dem utan de bestämmer ju själv om de vill ta en klunk med kloaken när de ligger i spat och gosar så man kan inte säga att man tvingar på dem lavemang.
De visade på TV ett naturprogram som handlade om sköldpaddor där de visade hur paddorna i det vilda gick med hela underkroppen i vattenpölen och förklarade att de drack med kloaken. Mina har jag badat i drygt tjugo år då det är för kallt att vara ute och ingen har blivit sjuk, kan det vara för att jag badar dem?
I utehagen går de självmant ofta ner i vattenskålen och oftast lämnar de den med exkrementer i och ingen har ännu blivit undernärd men det är ju klart för inget näringupptag sker i sista delen av tarmsystemet (det som töms vid lavemang) utan det är där det största vätskeintaget sker.

Ha det så bra!

109
105
testudo_H:

Man rek inte tvångsbad utan de bestämmer själv när de dricker eller badar i vattnet. På Tvs naturprogram var det väl heller ingen som tvingade sköldpaddorna att bada utan i naturen bestämmer det själv som du beskriver i utehagen går dina sköldpaddor själva ner i vattnet.

Dock kan badning vara en del i en behandling vid sjuka djur.

78
34
Kullabo:
Frid!
Oj nu kom vi visst ifrån rubriken i ämnet, här kommer en tråd som berättar lite om skötsel
www.youtube.com/watch?v=CkT0JCT9veQ .
(Angående badandet  har jag startat en ny tråd "Bada landsköldpaddor"  så vi kan fortsätta med övrig skötsel här).
Trevlig helg!

109
105
testudo_H:

Kullabo skrev:
Frid!
Oj nu kom vi visst ifrån rubriken i ämnet, här kommer en tråd som berättar lite om skötsel
www.youtube.com/watch?v=CkT0JCT9veQ .
(Angående badandet  har jag startat en ny tråd "Bada landsköldpaddor"  så vi kan fortsätta med övrig skötsel här).
Trevlig helg!

Det är väldigt olika på skötsel i olika länder i världen. I videon rek han bla man kan ge frukt och bär, något man aldrig bör ge till ryssar.
Han visar att han ger pellets som man inte heller rek i Sverige då de innehåller massa konstiga tillsatser som olika mjöl osv. Underlaget är med nå flismaterial och ryssar bör ha sand och jord.
Ryssar bör bo ute sommartid och dvala på vintern. 

Man måste vara lite källkritisk och tänka är detta något som de gör i naturen och även hur de lever och vad äter de i naturen. Att bara googla fram en YT video och sen tänka att så kan man hålla sina sköldpaddor.....då kan du få fram massor av olika sätt.
I Sverige har vi också djurskyddslagen att förhålla oss till. Bättre att gå efter vetenskapliga studier, artiklar och litteratur från folk som jobbar med fältstudier, sköldpaddors hälsa, välbefinnande osv. om man vill lära sig mer om skötsel eller liknande.
i de Facebook forum jag är admin i där ger vi tips och råd efter vetenskapliga artiklar och böcker

Kan ex rek böcker från Wolfgang Wegenhaupt där flera av hans böcker är översatta till engelska. Han har flertal jättefina böcker som går att skicka efter på nätet. Många av dem är rätt nya. Han har gjort fältstudier i flera år.

1006268_jdkakzepyinlanmzsnlv.jpg

109
105
testudo_H:

Även denna bok är rätt ny och finns nu översatt till engelska. 
Handlar om vilka växter som går att ge samt handlar lite om hur deras tarmsystem fungerar och vad man ska ge för att optimera denna.

Ska man bara köpa en eller två böcker kan jag verkligen rek. någon av dessa.

1006268_ehgbzvimiwuzausuterl.jpg

78
34
Kullabo:
Hej igen!
Olika experter har olika ideér vara sig det är i böcker eller hemsidor och vem är mer expert än andra?
Vill man fortfarande läsa skötselråd för ryssar på internet kan man till exempel titta på följande hemsida, om det är en expert eller amatör som yrar är inget jag kan svara på, det är upp till var och en att fundera över. (Jag är ingen expert men jag går mest efter min livslånga erfarenhet av paddor).

www.jabberwockreptiles.com/russian-tortoise-care/

1036225_olzadkgcteoviepqrbwn.jpg

Nedan bild håller med några experter (?) angående pellets och några experter (?) angående frukt till ryssar. Varför jag sökte på äpplen är för att de har andra sockerarter än banan vilket många experter (?) varnar för. Hursomhelst varnar de flesta experter (?) för att ge paddorna för mycket frukt och flera begrändar till max 10% men mycket beror på vilken ras, oj förlåt - art.
1036225_edebswupynxuscecegii.jpg
Själv undviker jag att ge dem frukt, jag lutar mer åt de experterna, men kanske kan man börja slänga åt dem en äppelskrutt då och då efter man pillat ut kärnorna.

121
121
aldabrachelys:
Kullabo skrev:
Hej igen!
Olika experter har olika ideér vara sig det är i böcker eller hemsidor och vem är mer expert än andra?
Vill man fortfarande läsa skötselråd för ryssar på internet kan man till exempel titta på följande hemsida, om det är en expert eller amatör som yrar är inget jag kan svara på, det är upp till var och en att fundera över. (Jag är ingen expert men jag går mest efter min livslånga erfarenhet av paddor).

www.jabberwockreptiles.com/russian-tortoise-care/

Nedan bild håller med några experter (?) angående pellets och några experter (?) angående frukt till ryssar. Varför jag sökte på äpplen är för att de har andra sockerarter än banan vilket många experter (?) varnar för. Hursomhelst varnar de flesta experter (?) för att ge paddorna för mycket frukt och flera begrändar till max 10% men mycket beror på vilken ras, oj förlåt - art.

Själv undviker jag att ge dem frukt, jag lutar mer åt de experterna, men kanske kan man börja slänga åt dem en äppelskrutt då och då efter man pillat ut kärnorna.

121
121
aldabrachelys:
Varför skulle man pilla ut kärnorna? 

78
34
Kullabo:
Tack för frågan.
Jag vet ej om kärnorna kan ställa till problem, förstoppning eller kärnor är giftiga (de smakar ju blä), så för säkerhets skull skulle jag nog pilla ut dem. Kanke spottar paddisarna självmant ut dem, har ej testat ge dem äpple än. Äppelkärnor är kanske nyttiga istället så det är dumt av en att missunna dem kärnorna, kan någon med erfarenhet tipsa oss?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild