Information om Dvärgskäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

101
24
ploa:

Hej, jag har sökt information om dvärgskäggagam men med dåligt resultat, har endast hittat ett skötselblad på "tropiskarum".

Min minsta son vill ha en egen ödla som inte tar så mycket utrymme, samt är lättskötta, och hans önskan är just dvärgskägg. Vi håller på med en burk med ca måtten 160 x 50 x 45 (L x B x H) och tanken är att ha 4st T5 dagslysrör/ 54w och en solarraptor HID 35w flood som solplats, samt en liten värmematta på varma delen. 

Om ni har bra information som kan hjälpa oss hur vi bör göra terrarie och annat nyttigt vore vi tacksamma.

Är det samma skötselråd som på vanlig skäggagam eller skiljer det sig något åt? 

 

Mvh Peter


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Kul att ni funderar på att skaffa dvärgskäggagam.
Både P.vitticeps och P.henrylawsoni är väldigt lika i skötsel. Storlekskravet skiljer ju sig uppenbart, men om det är några andra betydelsefulla skillnader vet jag faktiskt inte.
P.henrylawsoni populationer befinner sig tydligare oftare lite mer norrut och koncentrerat till queensland medans P.vitticeps finns i stort sätt hela Australien förutom till väst.

Personligen gillar jag värmekällor ovanifrån och hade skippat värmemattan. Det känns som ett mer naturligt beteende än att värme kommer både ovanifrån och underifrån.


101
24
ploa:

Tack Anders för svar. Att vi funderade på värmematta också beror nog på att vi läst det i beskrivningar från byggen med skäggagamer. Men eftersom vi har en matta liggandes så får den nog monteras och så får vi se om den används eller inte.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Var så lite så. Jag har egentligen dålig koll på värmemattor, så det finns säkert andra som kan ge bättre uttalanden om dessa. Vet att vissa brukar använda dimmers till sina värmemattor bland annat. Det är ju väldigt viktigt att det inte blir för varmt, eftersom ödlor inte alltid märker av detta och då kan bränna sig.

Riktigt bra att det blir såpass stort bygge för övrigt. Många brukar köra på L80's riktlinjer utan att tänka på att detta är minimum-mått.

Hoppas ni dokumenterar bygget och delar med er utav det sedan. Byggtrådar är alltid kul att följa!


101
24
ploa:

Vist kommer vi lägga upp bilder på bygget, men det är grabben som bygger och jag är bara med och stöttar när det behövs :)


3
0
Rallexus:

När ja har värmematta brukar ja tänka att de ska finnas ungefär 1/3 värme under sanden i terrariet så ödlan/ödlorna själva får välja :).

Det posssitiva med det är väl att om dem ska smälta maten bättre kan de va skönt med lite extra värme på magen nattetid, annars blir dem en aningen lite mer aktiva vad jag noterat.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild