Dabbagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

340
91
Copa:

Hittade ingen tråd om Dabbagamer så tänkte starta en där vi kan samla ihop information om dom på en plats..

 

Så fyll gärna på med era erfarenheter och /eller information/åsikter

 

/Copa


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

En sak som jag blev förvånad över när jag funderade på att skaffa en var att det finns ett flertal arter av dabbagam. De skiljer en del ifrån varandra i både utseende och storlek.

Något som vissa gör är att de blandar skäggagam och dabbagam vilket jag tycker inte är något speciellt bra idé då dabbagamer behöver det betydligt varmare än skäggagamer och det blir då svårt att tillgodose bägge ödlornas krav.


340
91
Copa:

Och så skiljer dom sig i beteende också har jag läst.

Jo tyvärr så finns det ju folk som blandar mer än bara dabbagamer och skäggisar.

I mina ögon är det en fördel att dom är vegetarianer så man slipper ha en massa kryp henma


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Ja. Personligen tycker jag inte det är några problem med insekter, men självklart är det en fördel för de som ogillar att ha insekter hemma. Dock så behöver man variera rätt mycket. Bara ge en dabbagam gurka varje dag slutar förmodligen inte så bra :) Så det blir ju att ha tillgång till massor av olika växter och fröer m.m. att mata med. Något man kan göra är att man samlar in en massa olika växter på sommaren som man sedan fryser in och kan mata med på vintern.


340
91
Copa:

Har iofs inga problem med kryp hemma då jag har en ögonfransgecko men om man jämför kostnaden/arbetet med foder till en Skäggagam och en dabbagam så är ju dabbagamen mindre krävande då som du säger så finns det mkt att plocka på sommaren och frysa in


340
91
Copa:

Hittade en bra sida med information om Dabbagamer

 

www.horsfieldii.com/dabbagam.html

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild