Jag förstår att svaren inte är helt enkla att tolka. Inte en enda kvantifiering överhuvudtaget att förhålla sig till.
"Stor odlng", "flera odlingar", "mata varje dag". Etc. Säger ju egentligen ingenting.
Så jag läste på lite. I en optimal odling ger en vuxen reproducerande dubia hona ca 175 nya dubier om året. Dessa tar ca 120 dagar att bli vuxna.
Så låt oss räkna på de siffrorna tillsammans med ditt eget antagande att det behövs 600 djur i månaden. 120 dagar är 4 månader. Så då behöver du totalt 2400 djur över en dubia reproduktionscykel.
2400/175*4 ger ca 45 fullvuxna honor för att producera så många nya djur och få dem att växa till fullvuxna under en tidsperiod av 120 dagar.
Eftersom en dubiahona producerar nya kullar var 70e dag och att de börjar att reproducera sig efter 120 dagar så kommer tillväxten att vara exponentiell om kulturen inte skattas. Du har alltså inte bara de 175 från dina ursprungliga honor efter ett år utan också åtminstone 150×1,5=225 i olika storlekar som är barnbarn till dem och ca 50×1,5=75 som är barnbarns barn.
Samtidigt kan man kanske inte räkna med optimal förökningstakt och tillväxthastighet som nybörjare.
Märk väl att jag inte har någon egen erfarenhet av dubiaodling, bara förlitar mig på siffror jag hittat online.
Men för en produktion av 600 djur i olika storlekar i månaden skulle jag börja med två odlingar a 50 djur i varje. Sen skulle jag vänta åtminstone 120 dagar innan jag skaffade ödlan. Längre om det krävs för att ha en bra kultur att skatta ifrån. Sen går det alltid att balansera tillväxten i kulturen genom att skatta mer eller mindre könsmogna djur samt även med temperaturen om det visar sig att den växer för snabbt. Sen går det ju alltid att sälja överskott.
Nu behöver du bara lista ut om siffran 600 i månaden är rimlig samt hur stor behållare du behöver för 50st reproducerande vuxna. Mitt räkneexempel går att skala upp eller ner om det skulle behövas. Tex 2 kulturer a 25 djur för hälften så stor produktion eller 4 kulturer med 50 vuxna i varje för dubbla produktionen.
Siffrorna jag använder kommer härifrån:
dubiaroachdepot.com/guidance/breeding-dubia-roachesMvh
Magnus