Lecakulor som botten material??

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

47
4
Crestie:

Ja rubriken säger det mesta, min fråga är alltså om det går att använda lecakulor som botten material?? Någon som vet?  Har inte hittat något som tyder på att det skulle va skadligt och jag har trädlevande ödlor, Crested geckos, som inte spenderar särskilt mycket tid på botten i sitt stora höga terrarie. Och leca kulor skulle va ett bra billigt alternativ om det skulle gå att använda.


1159
625
Temla:

Svåra att gå på för dina ödlor (och onaturligt), även om dom inte går på dom ofta. Kulorna kommer ju att röra på sig hela tiden när djuren försöker gå där. Och så håller dom ju inte fuktigheten lika bra som t.ex. kokosfiber. De är de nackdelar jag kan komma på just nu. 


230
22
Nooon:

Joo... som Temla säger. ...vet inte hur det är med dina djur men mitt knasiga lilla djur som kan övertyga sig själv om att en knast är en insekt törs jag inte ge något som hon skulle klara att svälja. Men det är hon det. Inte alla.

Visste att jag sett något om leka någonstans -> www.pny.se/terrarium/bygga_terrarium.php


47
4
Crestie:

att lekakulor inte håller fukt stämmer inte riktigt. jag har leka kulor i mina krukor jag odlar i ovanpå gjorden för att behålla fukten i jorden. och risken att de äter den är väl inte större än med bark? som är mindre bitar? men svårt att gå på möjligtvis kan det ju klart va


293
354
Dynamitella:

Om du vill hålla det billigt kan du lägga på ett rejält leca-lager, och sen placera ut myggnät eller tunnt tyg (Jag använde från gardin-sektionen på väla 24;- /meter) ovanpå kulorna. Och sen ett 2 cm tjockt lager med plantation soil från exo terra eller liknande. Kostar väl en 20-a eller så.

På så sätt får du ändå ett trevligt substrat för ödlorna att gå på.

Jag vill inte rekommendera rent leca då det är onaturligt och rullar runt då det är så lätt och poröst. Mina ödlor är på marken 20% av tiden, och det är ju relativt mycket ändå.


47
4
Crestie:

Dynamitella, det kan man ju göra =) Tack för förslaget!

 


333
97
leolina:

Jag kör som ungefär som Dynamitella till mina cresteds. Ca 5 cm leca, någon cm jord på det och sedan lägger jag ett lager mossa över. Funkar super :)


47
4
Crestie:

leolina, hur länge håller det sig? innan man måste byta


333
97
leolina:

Väldigt länge, jag har ärligt talat inte tagit tiden. Mossan som ligger överst är väldigt smidig att byta ut när det behövs.


47
4
Crestie:

ja tänkte det, leka kulorna gör ju att det blir luftigt och att det inte börjar lukta unken gammal jord. tror jag gör som du gjort låter enklast och mest funktionellt =) tack för svar!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild