Majsormar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jovisst :) det är ju inte jättedyrt dock. Ett paket som ger 14 liter mossa kostar 70:- på herperschoise. Räcker ju rätt länge.


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

jo men tänk va mycket man kan plocka själv då =)


7
0
Mrdavidov:

Jag köpte mossa på den lokala djuraffären här och det är sån packad vitmossa. och den kostade 89:- för 14 liter. men om man vill ta ute i framtiden, hur gör man för att få bort alla smådjur som fööjer med?

 


7
0
Mrdavidov:

Hur stort terrarium behöver en full stor majsorm? har läst allt möjligt men skulle vilja veta vad andra använder? om det räcker med 120*60*60 eller om det ska vara större? och om man kan bygga för stort?


366
155
Linus:

För det första: Grattis till din nya orm! Alltid roligt när det kommer nytt folk till hobbyn :)
Till dina frågor: Nej, det går inte att bygga för stort - däremot kan man misslyckas med inredningen i terrariet så att ormen känner sig utsatt. Det är viktigt att se till att det inte är för stora ytor som är helt öppna, alltså utan gömställen.

Och ja, jag skulle nog säga att ett terrarium med måtten 120x60x60 kommer duga alldeles utmärkt till ormen hela dess liv. Det skulle möjligtvis vara om du lyckats få tag på ett av de få exemplar av majsorm som växer till en imponerande längd av 180 centimeter. Då kan nog terrariet vara lite i minsta laget. Man brukar säga att ormen ska kunna stärcka ut sig från ände till ände i terrariet, men jag har aldrig hört några vetenskapliga belägg för att ormar behöver kunna sträcka på sig ordentligt (jag har själv bara iakttagit sådant beteende en enda gång också, och det var när min djungelrutpyton balanserade längs med ena regeln i hans terrarium). Så ett 120x60x60 bör räcka alldeles utmärkt, men det är bara bättre för ormen ju större den får! :)


90
5
azbt:

Jag vet inte riktigt om det är så där jättebra att ta in just mossa utifrån?

 

Många argumenterar i att det är ett vilt djur. Ja visst är det så, från början är det så.

Men när du stänger in ett djur i bur alt har det som husdjur, så är det ägaren som ansvarar för djurets liv.

 

Det första jag tänkte på var parasiter osv.

 

Visst går det säkert att hämta mossa ute och klara parasit och insekts-frågan.

Det skall finns parasitmedel som man kan spraya på, men vet dock inte om det finns garanteras resultat..

 

 

Hoppas att du kommer på en bra lösning ;)


1661
777
fluffis:

Mrdavidov:

Det finns en tråd här som handlar om minimimått för ormar. Det är jordbruksverket som har satt upp dessa regler. Det man får göra är helt enkelt att mäta sin orm och se vilken storlek den kräver. Tänk på att ormar växer hela livet men det är inte så vanligt att majsormar blir över 150 cm. Här är tråden: terrariedjur.se/?page=forum&thread=118. 

Att ta mossa utifrån gillar jag inte riktigt eftersom man behöver ta så mycket och det blir stora kala fläckar vilket får mig att tycka synd om naturen men det är kanske inte så farligt. Vad jag har hört så är det myror man främst ska se upp med när man snor inredning i naturen.


11
1
Majjkiiz:

Angående mossan. jag plockar utifrån, och jag tycker det går jättebra! Min majsorm stormtrivs i sin mosslåda. Och på mitt jobb/förra skola plockar vi också mossa uifrån till våra djur, och det har gått bra. så länge jag vet så har inga djur här blivit dåliga av de eller fått nå parasiter osv.

sen när man plockar mossan kan man ju kolla lite så man inte ser nå myrbo eller nåt i mossan, sen tvättar man ju alltid mossan innan så. Brukar oftast gå bra :)


17
1
Inkice:

Som föregående skriver, att ta mossa ute är ingen fara så länge man kollar så man inte får med myrbo eller myror. Att man sedan tvättar mosan innan man placerar den i Terrariet är en självklarhet för mig då man kan missa myror och andra krabater som inte är allt för bra.

 

Majsormar är helt underbara att hanskas med! Gratulerar till orm köpet och välkommen till denna värld :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild