Mossliknande växt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
45
7
fmiaou:
Säljs nu på Plantagen. Förmodligen gödslad - tror ni att man kan använda den ändå, om man noga rensar röterna och spolar av den?
www.plantagen.se/sylnarv-dark-green-o13-cm-vit-554691.html

5146
3919
Tropfrog:
Gödslad är den garanterat.  Hade odlaren inte gödslat sina växter så hade de inte haft något att sälja och snart gått I konkurs. Jag har bara aldrig förstått varför gödsel skulle vara ett problem i terrarium. Vill man ha fina friska djur i sitt terrarium måste de få mat. Vill man ha fina friska växter i terrarium så måste de få gödning, ty det är en del av växternas mat.

Vad menar du med att "använda"? Vill du att den skall överleva eller bara ha något som ser fint ut ett par månader framöver? Detta är en perenn från tempererade områden. Den behöver en rejäl vintervila varje år. Så visst går den att odla I terrarium om bara djuren kräver samma miljö. Men inget för tropiska djur som säkert är det vanligaste inom hobbyn.  

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
45
7
fmiaou:
Jo jag har tänkt på det. I så fall (om den nu inte är direkt giftig för geckos) så får den övervintra på balkongen. Så du menar att konstgödsel inte är farligt för geckos? För konstgödsel är det garanterat, enklast och billigast för producenten. Därför frågar jag här, så jag inte upprepar någon annans misstag. PS: Jungfrugeckos PLUS små ny-uppkravlade grodor....

5146
3919
Tropfrog:
Jag har jungfrugeckos och pilgiftsgrodor och har konstgödsel i regnsystemet som sprejar terrariet 6-10 ggr per dag. Har gjort så I ca 4 år nu. Allt handlar om vad det är för beståndsdelar i gödslet och dosen.

Oavsett vad växten har gödslats med så är det i jorden och ej åtkomligt för djuren.

Jag tycker nog ändå att det är en dålig idé att stoppa växter ifrån tempererade miljöer i ett regnskogsterrarium. Det är ju helt onaturligt och det finns massor av växter från deras naturliga miljö man kan använda sig av istället.

Mvh
Magnus

Medlem i SHF
45
7
fmiaou:
Ok. Vilka växter påminner om mossa/kortvuxet gräs?

5146
3919
Tropfrog:
Jag vet inte om växten du länkat till liknar varken gräs eller mossa. Ingen av dem blommar på det sättet.

Nu växer det inte många grässorter i tropisk regnskogsmiljö. De blir skuggade av träden. Gräs förknippas mest med skövlad regnskog. Trist bra när miljön är förstörd.

Men mossor finns det gott om i regnskogen. De brukar dyka upp av sig själv om miljön är den rätta. Annars så finns alltid sphagnum mossa. Går att köpa och trivs bra i regnskogsmiljö. Lite som en kanariefågel i grottorna. Om sphagnum dör är miljön fel för dina djur.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild