PIlgiftsgrodor, vilken art?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
0
_gecko_lover_:
Hej!
Har sen tidigare haft ödlor, men är helt ny med groddjur. Jag fick ett terrarium med måtten: H:40, L:50, D:30. Finns det någon art av pilgiftsgrodor som skulle trivas i det? Är inte klar med min research om skötsel, men skulle vara bra att veta om det terrariet funkar eller ej.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
_gecko_lover_ skrev:
Hej!
Har sen tidigare haft ödlor, men är helt ny med groddjur. Jag fick ett terrarium med måtten: H:40, L:50, D:30. Finns det någon art av pilgiftsgrodor som skulle trivas i det? Är inte klar med min research om skötsel, men skulle vara bra att veta om det terrariet funkar eller ej.

Jag hade absolut rekommenderat någonting större. Möjligtvis hade ett par Epipedobates anthonyi eller någon Ranitomeya (och då är Epipedobates anthonyi en betydligt bättre nybörjarart, och till Ranitomeyorna hade man egentligen velat ha mer höjd), men det är väldigt lite plats åt väldigt aktiva djur och allt blir mycket lättare i ett större terrarium. Framförallt är det väldigt svårt att få till en bra trygghetsskapande inredning med bara 30 cm djup att jobba med (åtminstone när terrariet är så mycket bredare än det är djupt; med så mycket insyn framifrån är det svårt att inreda så grodorna kan komma undan ordentligt bakåt). Jag har själv ett 65x33x45 som jag ogillar starkt eftersom det är såpass lite djup i det (jämfört med bredden) jämfört med mina andra burkar. Jag tycker att 45x45x60 eller liknande är mycket bättre storlekar till pilgift och då är du friare att välja vilken art du vill.

Jag har samlat alla mina bästa nybörjartips för pilgiftsgrodor i en spellista på min youtube-kanal:
www.youtube.com/watch?v=vYahYvN9F9M&list=PLapmCIGTL73fu81Ycqbj90cN5vP_uyJRI&ab_channel=TropicalTutorials

Vill även passa på att tipsa om Svenska Dendrobatidsällskapet om man är intresserad av pilgift. 

6
0
_gecko_lover_:
Förstår, tack för svar!!

5099
3875
Tropfrog:
Som Emanuel skriver så är nog epipedobates anthonyi mest lämpad. Även om jag håller med om att större är bättre så tycker jag nog att det ändå är en bra start inom hobbyn. När du fått dina första ungar så är du fast i träsket och kommer att skaffa både större och fler terrarium. Vi är många som gått den vägen, även om just jag bara har ett I dagsläget.

Den enda risken är väl att du upplever anthonyis sång som lite irriterande. Vissa gör det. Men de är charmiga och sjunger bara på dagen, så nattsömnen är safe.

Mvh
Magnus  
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild