Lövgroda (Hyla Arborea)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
1
Hampus04:
Hej, finns det någon som är kunnig på lövgrodor dom kan ge tips på hur man könsbestämmer dom?

5099
3873
Tropfrog:
Enligt en snabb googling så är det väldigt enkelt. Honorna är avsevärt större, bulligare och har större mun.

Men det var inte därför jag skriver i denna tråden. Vill påpeka att alla i Sverige vilt förekommande herptiler är fridlysta. Om du får tag i individer från lokaliteter utanför Sverige så är det avsevärt viktigt att de har en fläckfri dokumentation långt bak i tiden. Risken att man omedvetet begår artskyddsbrott är överhängande.

Mvh
Magnus 

2
1
Hampus04:
Jag vet att dom är fridlysta, jag jobbar med svenska herptiler och är ny på jobbet. Ville bara veta om någon hade några bra tips.

Mvh 
Hampus

5099
3873
Tropfrog:
Spännande! Grattis till nya jobbet.

/M

214
333
MartinJ:
Tropfrog skrev:
Enligt en snabb googling så är det väldigt enkelt. Honorna är avsevärt större, bulligare och har större mun.

Men det var inte därför jag skriver i denna tråden. Vill påpeka att alla i Sverige vilt förekommande herptiler är fridlysta. Om du får tag i individer från lokaliteter utanför Sverige så är det avsevärt viktigt att de har en fläckfri dokumentation långt bak i tiden. Risken att man omedvetet begår artskyddsbrott är överhängande.

Mvh
Magnus 

Lite off-topic, men ska man vara riktigt petig spelar det ingen roll vilken lokalitet eller liknande som djuret är från. Det enda som spelar roll är:
1. Djuret skall ej vara viltfångat.
2. Om djuret står listad som N eller n i bilaga 1 till paragraf 4 a Artskyddsförordningen måste både djuret och föräldradjuren vara fångenskapsfödda.

Då lövgrodan är listan som N krävs alltså att individen och dess föräldrar är fångenskapsfödda, men inte mer än så. Det spelar heller ingen roll vilketän lokalitet det rör sig. Alla svenska herptiler som inte är lista N eller n skulle man alltså teoretiskt få hålla så länge de är fångenskapsfödda, till och med även om föräldrarna är viltfångade.

Observera att detta är endast vad förordningen säger (och jag fått bekräftat av Jordbruksverket). Jag uppmanar absolut ingen att syssla med vildfångade saker. Men ibland leder det till att folk tror att man inte får hålla vissa arter bara för de råkar finnas i Sverige.

5099
3873
Tropfrog:
Off topic eller inte. Men detta är en mycket viktig fråga och jag vill inte att någon riskerar att fällas för brott för att de gjort något som komunicerats som lagligt här på forumet.  Jag är ganska så säker på att den logiken inte håller i en rättegång. Att fånga svenska herptiler och hålla som husdjur är förbjudet. Att det då deras avkomma skulle vara laglig är ju helt orimligt. I en rättsprocess ligger det på dig att bevisa att alla dina djur är av lagligt ursprung. Hur gör du det om föräldrarna viltfångades i Sverige för ett par år sedan?

Nej, jag ser bara tre möjligheter att kunna hålla denna art:

1: du har fått undantag/tillstånd att hålla djur av svenskt ursprung. Detta är möjligt att få för djurparker och forskning. Inte för privatpersoner.

2: djuren kommer ifrån förfäder som viltfångades i Sverige innan de blev fridlysta och du kan bevisa det.

3: djurens förfäder är fångade i annat land där det vid fångsttillfället var lagligt att fånga dem vid fångsttilfället och du kan bevisa det.

Mail ifrån jordbruksverket som går att tolka som något annat har inget som helst bevisvärde i en rättegång. Åtminstone inte till din fördel. Däremot så kan det ha giltigt bevisvärde i en juridisk process mot den som fångade in föräldrarna och eventuellt också mot tjänstemannen på jordbruksverket som författade mailet.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild