Är detta en bra lampa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SkHF
986
1107
NellyNiklas:
Isabella skrev:




hahahah......

Aldrig någonsin haft sådana problem!!
ALDRIG!! /quote]

Det är ju bra. Jag har dock inte påstått att du haft sådana problem med brännskador, så du har ingen anledning att bli upprörd över detta. Jag skrev att det blir en POTENTIELL risk för brännskador, med glödlampor med genomskinligt glas, om avståndet mellan djur och lampa bli olyckligt tillräckligt. Att du inte (lyckligtvis) inte upplevt det utesluter inte att risken har potential att inträffa.

 Däremot finns det tydligen en rad olika lamptyper av "Mega Ray", glasklara släta lampor, lampor med mönstrat glas mfl. De med mönstrat glas är i så fall att föredra över de släta glasklara.


[quote=Isabella]
Du svarade till fel person också  /quote]

 Nej. Mitt inlägg var ett direkt svar (där jag lyfte risken med glasklara lampor), till ditt inlägg där du nämner just glasklara lampor. 

[quote=Isabella]
ZooMed's "basking ligg bulb" samt exo terras "intense basking spot".
dessa lampor är skit.  Håller bara 3 veckor innan dem dör occ smäller ,, glas överallt!!!

Nej tack aldrig mer från dem du nämner.   
Jag hade tur att ingen kom till skada
och dess ojämn spridning och regnbågs mönster du nämner är något jag själv upplevt för mycket just från exo terra märken samt från zoomed, Arcadia

med aldrig dessa problem från nuvarande märke jag använder!! /quote]

 Intressant. Kan inte påstå att jag har samma erfarenheter. Våra brukar hålla ett antal månader, minimum. 50w Arcadia på vår A.perthensis har gått felfritt ca 6 nånader just nu. 75w på vår T.hermanni har gått felfritt sedan nyårsskiftet. 15w hos våra P.otilophus har vi dock fått byta 2ggr på sedan i våras. Ingen av våra lampor har dock exploderat under de senaste 7 åren med djur.

 Att lampor exploderar kan bero på flera olika faktorer, från plötslig spik i strömmen till fettavlagringar på glaset om man inte exempelvis använder handskar när lampan skruvas på plats. Det finns en rad andra möjliga anledningar men det är lite OT.

[quote=Isabella]t5 inget jag hade velat använda igen kort livspan

Utifrån Trådstartaren så känns det mer som han/hon vill börja med något enkel till att börja innan lägger till massa andra avancerade saker (ekonomiskt vis) sedan kunna bygga på gradvis.  

är inte alla som kan eller har råd att vilka lägga ut 3.000kr+ i lampor o hållare i allra första början.  
Och om han eller hon vill börja med något enkelt som start och bilda sig en uppfattning o få tag på lamphållare och uvb sollampa för under 1.000kr som inte dör/exploderar o glas överallt (som exo terra zoomed arcadia gör inom 1,5 - 2 månader.  )o dessa är svindyra i längden.  Ojämn spridning, ojämn temp, ring regnbågesmönster.   Detta problem har aldrig någonsin upplevt från Mega Ray :-)) och har faktiskt gett mig det motsatta det du skriver.  Mega med glasklar har även gett bättre uvb andra bättre livsläng jämnare belysning o mycket mer.  


nu rekommenderade jag han/hon märket just utifrån erfarenhet om han/hon ville börja enkelt något som kostade lägre har bättre livslängd och upplevs till en början mer ekonomiskt innan han eller hon börjar lägga till massa annat till en början :-))



 Absolut, vi har alla olika erfarenheter och information i bagaget. Personligen lutar jag mig mestadels åt vetenskaplig fakta och praktiska utvärderingar och protokoll med uppmätta värden när det kommer till diverse värme och belysningskällor. Jag kan dela med mig av dessa om så önskas.
Däremot upplever jag att dina icke redovisade uppgifter på vad belysningsutrustning kosatar är missvisande om inte direkt felaktigt. Du nämner 3000kr+ Är det Arcadia LumenIZE du tänker på? Om så är faller så kan jag hålla med att de är onödigt kostsamma, men de är också alldeles nya på marknaden så det finns lite hype kring dessa.

 Standard Arcadia t5 UVB lysrör kostar runt 900kr - komplett med lysrör och armatur.
 ExoTerra Intense basking post kostar runt 50-150kr, beroende på effekt givetvis.
 Slutligen en armatur till glödlampan, ca 250-300kr, vilket jag själv anser är dyrt för en armatur.
 Totalt: ca 1300kr

 Motsvarande paket för exempelvis en MegaRay blir följande:
 Lampan kostar runt 500-600kr
 Exern ballast till lampan kostar ungefär 800-900kr
 Armaturen till lampan kostar i ca 700-800kr
 Totalt: ca 2250kr 

 Jag har enbart tittat på nya produkter i butik hos CyberZoo. Det finns garanterat billigare produkter på annat håll.

 I slutändan är det precis som du skriver. Det är upp till TS att fundera vilket eller vilka djur hen kan önskar införskaffa. Därefter får hen plocka ihop ett lämpligt paket utefter djurets eller djurens kriterier, vad de nu må vara.

 Mvh
 Niklas
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild