Varför verkar vi ha så få foderinsekter i Sverige?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

13
1
wubbadubba:
ser online i typ usa och Uk att dom har  väldigttt många olika foderinsekter typ hornworms, silkworms, och typ andra konstiga grejer fast har aldrig sett dom till salu i svergie (iaf inte på dom hemsidorna jag handlar på herpers choice, skånereptilfoder, pangdubia)

5099
3873
Tropfrog:
Det är väl helt enkelt en mycket mindre marknad? Cricket express odlade väl lite mer än det allra vanligaste, men stängde ner verksamheten. Jag antar mycket jobb och låg lönsamhet.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:
Mycket som säljs i USA som inte säljs i Sverige : ) 

Annars tror jag som Magnus. Mycket jobb och låg lönsamhet till en relativt liten marknad i vårat land. 

Sen odlar många i Sverige sina insekter själv, så kanske det är i USA också? Finns en del frysta mer "ovanliga" till salu här också men dåligt med levande udda sorter. 

Kanske för att kackerlackor sköter sig typ självt och folk nöjer sig med det ? : ) 

Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:

När jag lyssnar på div podcasts och läser på forum från utlandet så får jag uppfattningen att en stor andel av ägare med ödlor köper sina foderinsekter regelbundet, så det verkar finnas en större marknad där än i Sverige.

Jag tror att personer i hobbyn här i Sverige och Europa är mer benägna att ta steget i att odla egna foderinsekter än vad motsvarigheten är i exempelvis USA. Jag ser det med annat än foderinsekter. Man är helt enkelt mer glada för att köpa än att "göra själv". 

Vad gäller hornworms så ser jag det mer som en rolig trend. Näringsmässigt så är det 85% vatten och några få % protein och fett. Lite bortkastade pengar anser jag rent personligen, men jag bor inte i andras plånböcker. 

Vill man ha lite variation så finns det inget som hindrar att samla egna bytesdjur ute i fält, så länge fältet inte besprutas. 

Annars har vi våra dubier, syrsor och vandringsgräshoppor som en stapelföda.

Mvh
Niklas


4
4
Tral85:
wubbadubba skrev:
ser online i typ usa och Uk att dom har  väldigttt många olika foderinsekter typ hornworms, silkworms, och typ andra konstiga grejer fast har aldrig sett dom till salu i svergie (iaf inte på dom hemsidorna jag handlar på herpers choice, skånereptilfoder, pangdubia)


Det är för att vi inte får ta in dom till Sverige. Så rosenbaggslarver är ett alternativ till ovan nämnda.

1228
464
leedragon:
Tral85 skrev:


Det är för att vi inte får ta in dom till Sverige. Så rosenbaggslarver är ett alternativ till ovan nämnda.

Det får vi? har sett i damnark och tyskland ett par gånger.

16
5
Carina90ka:
Jag tror det har mycket med vädret att vi odlar vårat eget hemma, det är svårt och riskfyllt att skicka insekterna via posten typ halva året pga temp. Och sen regler ang att skicka levande djur via posten som ser mycket slappare i andra länder. Många youtubers från Usa som får hem paket med ödlor, ormar och mycket mer...

1228
464
leedragon:
Carina90ka skrev:
Jag tror det har mycket med vädret att vi odlar vårat eget hemma, det är svårt och riskfyllt att skicka insekterna via posten typ halva året pga temp. Och sen regler ang att skicka levande djur via posten som ser mycket slappare i andra länder. Många youtubers från Usa som får hem paket med ödlor, ormar och mycket mer...

med crickets express funkade både med posten och på vinter. Jag beställer silkmaskar och annat, det funkar.

16
5
Carina90ka:

leedragon skrev:

med crickets express funkade både med posten och på vinter. Jag beställer silkmaskar och annat, det funkar.


jo visst funkar det, ibland.
 Ja skickade efter gråsuggor och syrsor från "herpers" och de skickade inte med heatpacket jag beställde så alla gråsuggorna dog. När ja mailade om detta sa de att det hade blivit för varmt om de skickat med den... frågan är, vilket hade varit bättre, gråsuggorna dog ju vartfall...


1228
464
leedragon:
Carina90ka skrev:


 

jo visst funkar det, ibland.
 Ja skickade efter gråsuggor och syrsor från "herpers" och de skickade inte med heatpacket jag beställde så alla gråsuggorna dog. När ja mailade om detta sa de att det hade blivit för varmt om de skickat med den... frågan är, vilket hade varit bättre, gråsuggorna dog ju vartfall...


finns fleara sätt att packa. det funkar olika för olika insekter.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild