Öka luftfuktigheten med växter!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
0
Mallans_bralla:

Hej! Sökte som en galning i forumet på växter och liknande.. men fick bara fram vilka växter som faktiskt gick att använda i terrarium.


Men min fråga till er är vilka växter som ni av erfarenhet haft och som faktiskt hjälpt till att öka luftfuktigheten i terrariet. De som "avger" mest fuktighet helt enkelt :)


733
295
markusbabs:

Av min erfarenhet så bidrar växter med mycket blad och många ytor där vatten kan samlas och ligga kvar mest luftfuktighet. Man kan även kolla efter växter som trivs i fuktigt klimat, så dom överlever i terrariet. 

Till exempel, Min Fredskalla gör nog större nytta i mina terrarium än en kaktus.


242
29
Blues:

Jag använder olika Bromeliaceae som är bra o snygga med.


733
295
markusbabs:

Bromelior är skitsnygga.


7
0
Mallans_bralla:

Tack! Ska testa med det :)


508
304
Jonas77:

Något som stortrivs i terrarium är ju gullrankor av olika slag.


230
22
Nooon:

Jag experimenterar med hydrokultur för att öka luftfuktigheten.

Jag har en leopardgecko och de ska inte ha något regnskogsklimat precis... men värmen driver ut den lilla fukt som finns och det blir TORRRRT i hennes terrarium! Hon ska ju trots allt ha "ökande luftfuktighet på kvällen... därför spreja varje kväll" som det står i min bok. Jag tänkte se om det går att greja åtminstone en del av det med hydrokultur istället. Vattenytor som ökar avdunstningen och växter... för att det ska bli trevligt och inte så sterilt - plastväxterna bröts ner och blev smuliga av UV-ljuset så de åkte i sopen. På dagen är det torrare pga högre luftemp... och när det släcks på kvällen blir mer fukt kvar. Så är min tanke.

Här är min inspiration:

Hur man gör: www.hydro-culture.net/index.html

Vilka växter som kan anpassas till hydrokultur. Många! Absolut inte bara succulenter (som jag har valt att använda): www.hydro-culture.net/plants.html

 

Vattenskålar med stenar och växter - ingen jord. Jag häller i lite vatten ibland och låter det torka upp innan jag häller på nytt. Växterna har anpassat sig och klarat sig över ett år. De har vuxit lite dåligt men det beror på näringsbrist eftersom jag har snålat med gödningen.
Skålarna är lite väl grunda för hydrokultur... men det har funkat hittills... med torka mellan vattningarna och torktåliga växter.

 

Nytt experiment - ej helt utprovat. Arrangemanget har stått ett par månader nu.
Det är en nerskuren självvattnande balkonglåda. Leca + vatten under dubbelbottnen med extra många hål i. Dubbelbottnen säkrad med buntband. Stenar och växter på. Tanken är att rötterna ska växa ner genom hålen till lecan och vattnet. För att hålla dem vi liv, hjälpa dem att hitta vattnet och anpassa sig sprejar jag rötterna varje dag. Senare kommer de att klara sig på bara vattnet i blomlådan utan sprejning. 
Den dubbla botten är till för att hindra min allätande ödla från att råka äta lecakulor samt att skänka stadga åt växterna. Leca är lätt och lådan är ju inte djup. Växterna kan lätt välta om inte lecan hålls på plats.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild