Dvala för testudo hermanni, grekisk landsköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
AnimalsTV:
Har för närvarandet inte ett kylskåp som fungerar för dvala för arten för tillfället. Ni mer erfarna av denna art finns det något annat säkert sätt att dvala dem. Just nu gör jag att jag har fönstret på glent lite för att få en temp på ca 4-6 grader vilket har funkat bra i ca 3 veckor nu och mina individer klarar de fint. Men tänkte få lite andra tankar och ider av andra med arten.

5099
3875
Tropfrog:
Hmm. Temperatur är väl temperatur oavsett varför man vill uppnå den?

Kyla råder det inte brist på i Sverige vintertid. Egentligen är det ganska så knäppt att först värma ett hem till 20 grader och sen ha problem med hur man skall kunna kyla ner det för att nå 5 grader. Energislöseri helt enkelt.

Så stäng av elementet i rummet du har din sköldpadda så sparar du energi och behöver inte vädra ut dyrbar värme.

Mvh
Magnus

Medlem i SkHF
976
1093
NellyNiklas:

Vi placerar vår T. hermanni i en låda på vår inglasade balkong framåt sep.-okt. och låter hon gräva ner sig med tiden. Vi har en termostat som styr en värmefläkt så att temperaturen inte sjunker under ~7 grader. 


Bor du i lägenhet eller villa?

Niklas


2
0
AnimalsTV:
NellyNiklas skrev:
Vi placerar vår T. hermanni i en låda på vår inglasade balkong framåt sep.-okt. och låter hon gräva ner sig med tiden. Vi har en termostat som styr en värmefläkt så att temperaturen inte sjunker under ~7 grader. 


Bor du i lägenhet eller villa?

Niklas


Bor i vila, har hört en del som använder eran metod med vad är det för värmefläkt ni använder?

5099
3875
Tropfrog:
Jag använder vanlig billig byggfläkt:
www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/varmeflaktar/byggflakt-025911/


Och så säkrar jag med en pålitlig termostat:
www.willabgarden.se/produkter/vaxthus/vaxthustillbehor/varme-och-isolering-i-vaxthus/varmeflakt-och-frostvakt-for-vaxthus/termostat-dubbel/

Jag har två uppsättningar som går på två olika säkringar.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild