Tips på grotta/bo till kungspyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

8
1
Markus8558:

Hej alla! 


Är ny här på forumet. Har köpt en vuxen kungspyton. Dock bor hon alldeles för litet i terrariet som jag fick med henne i köpet så håller på att bygga ett nytt större nu så hon kommer få det mycket bättre framöver :-) 

Det jag skulle vilja fråga om är om ni har några bra tips på färdiga grottor och även fuktgrottor osv som kan passa en vuxen kungspyton, till exempel från Exo terra osv? Eller har ni några andra bra tips/länkar där man kan bygga ihop något snyggt och mysigt med grenar osv?

Tycker det är så förbaskat svårt när man går in på olika reptilshoppar osv och försöka bedöma med måtten osv. Hon är ju normalbyggd, 100-120 cm skulle jag tro. Märker också att många grottor och bon är för ormar modellen mindre.

Kan tänka mig att bygga med plastlådor också men helst vill man ju ha det så naturligt som möjligt såklart. 

Alla tips tas emot tacksamt! Hur har ni gjort för era Kp's? Har ni bilder osv så lägg gärna upp för lite inspiration. 

/Markus


5102
3878
Tropfrog:
Jag vet inte hur exoterra plast skulle vara mer naturligt än tex en diskbalja med fogskum, silikon och cocossubstrat. Det är sällan man sparar så mycket pengar på diy som inom terrariehobbyn. Sen är det ju kul att skapa själv också.

Mvh
Magnus 

8
1
Markus8558:
Nä jag förstår hur du menar Magnus. Det var väl mer själva tanken att slippa det jobbet. Har varit så mycket annat med det här bygget så hade varit skönt att köpa något färdigt kanske.

Mvh
Markus

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Korkbark rekommenderar jag starkt! Finns i alla olika storlekar och former. Jag älskar korkrör att inreda med. 

Medlem i SkHF
981
1103
NellyNiklas:
Korkbark eller korkrör kan ju funka. Behöver inte göras så mycket med dem för att få dem att se naturliga ut.  Du kan placera fuktig mossa för att öka luftfuktigheten lokalt på exempelvis kalla sidan och ett tomt korkrör på varma sidan. 

 Edit. Jonas han före ser jag :D

Mvh
Niklas

4
0
Davula:
Det här byggde jag till min KP för lite drygt ett år sen. Detta är mitt första bygge och jag hämtade inspiration ifrån Dav Kaufmans YT-video om KP. 
Blev som jag såg framför mig, men kan absolut bli både snyggare och bättre på alla sätt och vis. 
Till vänster är varmsidan och där byggde jag en egen grotta. Anledningen till att det är bottensubstrat på ovan sidan är för att jag byggt ett lock på sidan för att kunna fukta och byta bottensubstrat vid städning, sen så hjälper det till att täppa hålor i fogskummet. Väggar och tak är inredd med cocosfiberbakgrund i grottan på värmesidan.
På högra sidan är kalldelen och där är en Exo Terra grotta storlek XL om jag inte missminner mig. Vattenskålen tror jag också var XL men kan vara L.
Sen har jag ju ett gäng korkrör stora och små som hon gillar att krypa in i och åka slalom.
 



 

8
1
Markus8558:

Wow va snyggt Davula! Tänkte försöka ge mig på att bygga upp någon grotta i frigolit och gjuta i i helgen. Blir nog något liknande den du har till vänster. Tanken är att jag ska ha lite bottensubstrat/murgröna i plast osv över också. Smälter in så mycket bättre då. 


får jag fråga om kp'n klättrar mycket? I det terrariet hon har nu har hon inga klättringsmöjligheter vilket hon ska få en del av i det nya terrariet. De är väl i huvudsak marklevande 


4
0
Davula:

Tack så mycket! :) 

Ja hon klättrar väldigt mycket. I hennes första terrarium så gavs hon flera möjligheter till klättring och det har hon utnyttjat. Tror att om det är fler KP-ägare som läser detta som känner igen sig i att man kan vakna av ett duns eller två om natten. 
Kan ju också nämna det att hon möblerar själv med hjälp av klättring, ingen av plastbladen hänger kvar när hon varit framme. Därför är aspgrenen också borttagen för jag är rädd att den välter mot glaset. Dom är marklevande men får dom chansen till klättring kommer dom ta den.


5102
3878
Tropfrog:
Det är väl som med många andra reptiler från tätväxta områden?. Marklevande är en benämning på djur som uppehåller sig nära marken. Dvs upp till två-tre meter beroende på vegetation. Trädlevande är en benämning på djur som uppehåller sig i trädkronorna 10m plus ovan marken. 

Detta missförstås rätt lätt i terrarievärlden där utrymmet bara i undantagsfall är mer än en meter högt.

Med få undantag kommer alla djur från tätväxta biotoper att utnyttja möjligheten att klättra om den ges. Skillnaden är att marklevande kommer att spendera en del tid på substratet medan Trädlevande så gott som aldrig gör det. I kramormars fall antar jag att de gärna sover och vilar på marken.

Mvh
Magnus 

8
1
Markus8558:
Blivande grotta till kp'n. Tog Magnus råd och körde balja men finbetong som ytterskikt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild