Jemen mörk nästan hela tiden

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

270
80
Mjos:

Vår Jemenkameleont är mörkt olivfärgad/brun (som på bilderna i mitt galleri) hela dagarna utom när hon sover. Hon blev så efter ömsningen (om det har med saken att göra?). Har läst att de är intensivare i färgerna när de känner sig hotade eller stressade, men är mörk olivfärg en intensiv färg?? :S

Har lite problem med att hålla luftfuktigheten uppe och får spraya många, många gånger om dagen. Måste snarast införskaffa luftfuktare! Temperaturen är bra och är allra närmast lampan ca 42 grader och längst ner ca 25.


 

 


150
90
HameFall:

Jemenkameleont har jag fått intrycket utav att dom är riktiga.. fegisar, Kanske att han står där det är mycket spring på antingen er eller på katterna och han blir stressad av det och inte känner sig trygg?

Vad det häller luftfuktigheten så har jag själv en T. quadricornis som ska ha 80%-100% och jag hade också stora problem i  början men nu har jag fullt av levande växter i terrariet + sprayar det ungefär 4 gånger om dagen. På senaste tiden med duschsystem men före det med en tryckspruta fast då var det ändå inte mer än 4/5ggr.

en bild på mitt terrarium: data.korkad.nu/f/img_8143.jpg i botten har jag plantationsoil och en växt som heter Pilea.


270
80
Mjos:

...och är det någon som sätter sin kameleont i duschen?? Är inte det stressande?


www.djurklinikenroslagstull.se/artiklar-om-reptiler/miljo-8    (läs längst ner)


270
80
Mjos:

Katterna och hunden får inte vistas i det rummet så det måste vara något annat isf.. Och terrat står i ett hörn och har tyg på utsidan så hon har bara en sida att se ut från och där är inte mycket spring förutom när det ska duschas och matas.


270
80
Mjos:

Fint terrarrium du har!!! :) Men Benjaminfikusen (för det är det va?) är inte den giftig? Har hört så mycket olika om alla växter huruvida de är giftiga eller inte.. 

Min Jemen äter ju av växterna :S  Numera av ormbunken som är den enda jag har där förtillfället. Ska bygga nytt sen så då får det bli fler växter.


270
80
Mjos:

Fint terrarrium du har!!! :) Men Benjaminfikusen (för det är det va?) är inte den giftig? Har hört så mycket olika om alla växter huruvida de är giftiga eller inte.. 

Min Jemen äter ju av växterna :S  Numera av ormbunken som är den enda jag har där förtillfället. Ska bygga nytt sen så då får det bli fler växter.


1159
625
Temla:

"...och är det någon som sätter sin kameleont i duschen?? Är inte det stressande?"

 

Jo det är mycket stressande och det bör man endast göra om kameleonten är akut uttorkad, t.ex. om den inte har druckit vatten på länge och man börjar se sympton på uttorkning. 

Tempen på solplatsen är väl lite hög. Den bör väl inte överstiga 35 grader för Jemen vad jag läst mig till. Men det finns experter här som kan det bättre. 

Vore bra om du kunde ladda upp lite bilder på terrariet så får du säkert bättre hjälp. Hur högt står det till exempel. Sitter ödlan högre än dej när du står vid terrariet? Har den tillräckligt med gömställen och grenar m.m. Sånt är bra att kunna se för dem som ska hjälpa och ge råd. 


18
1
chatterbox:

Har hon bott i terrariumet länge? kanske blir stressad av processen av när du sprutar och om detta nu sker många ggr om dagen så kommer hon inte riktigt till ro?


270
80
Mjos:

Misstänkte det och ändå är det en djurklinik som skriver detta, att man ska sätta de i duschen 1-2 ggr/vecka :S


270
80
Mjos:

Chatterbox: Hon har bott där en vecka bara så det kanske är som du säger.. Men hon var ljusgrön och fin de första 3-4 dagarna :S

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild