Skjuvfönster dörrar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

11
0
Waffenroos:
Hej.
Sitter i tankar och planering att bygga mig ett terrarium och har funderingar på hur man kan bygga med skjuvglass till dörrar.
Vill gärna ha tips och gärna bilder på hur ni har gjort

Mvh 

5099
3875
Tropfrog:
E list kallas de. De nedre är grundare än de  övre. Din lokala glasmästare borde kunna ta hem. Om inte så har tropiska rum dem något dyrare.

Mvh
Magnus 

488
203
David:
Vet inte riktigt vad du vill veta. 
Du bygger terrariet först i de mått du vill ha. Skjutglaslistera är en övre och en undre där den övre har djupare spår. 
Du limmar dit skjutglaslisten, sen mäter du med en tumstock. Du sticker in tumstock i den övre listen och mäter ner till ovankant på den undre. Dra av en eller två mm på det måttet så har du höjden på glaset.
Var gärna lite noga när du bygger så du har samma mått på öppningen över hela terrariet och att sidorna är i vinkel så det inte glipar mellan glas och sidostycket. 
Jag byggde det nedersta terrariet på bilden nu i julas. 

5099
3875
Tropfrog:
Här är en bild på mitt pågående bygge i glas. Samma lösning funkar till trä så när som att man nog vill ha annat lim än silikon.



Mvh
Magnus 

11
0
Waffenroos:
Okej.
Tack så mycket för tipsen.

5
1
Uroguy1:
David skrev:
Vet inte riktigt vad du vill veta. 
Du bygger terrariet först i de mått du vill ha. Skjutglaslistera är en övre och en undre där den övre har djupare spår. 
Du limmar dit skjutglaslisten, sen mäter du med en tumstock. Du sticker in tumstock i den övre listen och mäter ner till ovankant på den undre. Dra av en eller två mm på det måttet så har du höjden på glaset.
Var gärna lite noga när du bygger så du har samma mått på öppningen över hela terrariet och att sidorna är i vinkel så det inte glipar mellan glas och sidostycket. 
Jag byggde det nedersta terrariet på bilden nu i julas. 

Hej vilket sorts lim hade du. Jag har plast E lister och vill limma i plywood mvh?

488
203
David:
Körde med Tec7. 

488
203
David:
Finns ju andra foglim som funkar, Dana lim har ett som heter MS foglim.
Vill man ha nåt budget så kan jag tänka mig att biltemas multibond funkar. Det är också MS-polymer.
Har dock inte testat biltemas själv. 

5
1
Uroguy1:
David skrev:
Körde med Tec7. 

Thnxs

11
0
Waffenroos:
Finns det någon som har monterat handtag på glasrutor?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild