Skaffa orm på mässan (eller inte?)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
32
13
realbosselarsson:
Hej.
Jag är fortfarande nybörjare på ormar även om vi haft vår majsorm i fem år.
Vi hittade henne på Herpers Choise, det kändes bra och funkade smidigt. Även om det kändes märkligt att de inte visste när hon var född, de räknade bakåt och kom fram till en månad, typ.
Men det kanske är så det det brukar funka.

Nu börjar jag bli klar med att bygga terrarium nummer två där det är tänkt att en kungspyton ska bo.
Jag var på Herpers i lördags och kikade lite på deras kp, de har ett par stycken. Väldigt söta.

Men nu är det snart mässa, Södertälje i slutet på månaden. Det känns lite så där att ta med en orm hem därifrån, men jag kan tänka mig att de har många där.
Jag vill ju ha en från en seriös uppfödare för att undvika tråkigheter, så klart.
Jag vill inte ha bråttom med köpet men det kan säkert gå fort på mässan.
Hur funkar det normalt vid köp av djur på mässan?
Är det en dum idé eftersom man/jag inte har koll på allt och alla?

36
31
snakeside:
Jag skulle kolla annonser här och på FB och se om den orm du hittar går att leverera till mässan. Då kan vi välja en orm som du tycker är snygg, ligger bra i pris och du kan i förväg prata med säljare/uppfödare och skapa dig en uppfattning i lugn och ro om det är någon du vill köpa orm av. Du kan också kolla vilja som anmält att de kommer till mässan och se vem av dem du känner förtroende för och se om de har någon orm du är intresserad av. Då kan du boka en orm och köpa där. 

Medlem i SHF
32
13
realbosselarsson:
Det låter rimligt :)

83
68
LennieN:
Jag har gjort en del impulsköp på mässor genom åren, men det jag kan säga är om du köper en orm eller ödla från någon du inte känner till, speciellt en importör som inte har fött upp djuret du köper själv, på en mässa, ha djuret i karantän när du kommer hem med det. Ta det till en veterinär för kontroll, testa för parasiter. Sätt inte djuret i samma utrymme som dina andra djur direkt, då kan du bli av med hela samlingen (om du har fler reptiler). Ha det i karantän i minst 6 månader för att vara säker på att det är friskt.

Många uppfödare som säljer på mässor, ser inga problem med att handla djur där, så länge man tar försiktighetsåtgärder när man tar hem djuret. Jag har alltid
djur i karantän i 6 mån, oavsett vem jag köpt det av.

Medlem i SHF
32
13
realbosselarsson:
Tack för era svar.

Oavsett var ormen kommer från så får den ett eget terrarium att bo i.
Jag bygger det nya terrariet så att det gamla kan stå ovanpå, så Majken bor högst upp.
Men jag kommer nog gå på snakesides linje och möjligen kontakta nån innan som tar med en orm till mässan.

36
31
snakeside:
Lennie har en bra poäng om karantän och att ha ormen i eget terrarium i samma rum räknas inte som det. Du ska ha ormen i ett eget rum där smitta inte kan ta sig från ett terrarium till ett annat. Många otäcka saker kan lätt smitta från ett terrarium till ett annat i samma rum. Att ha i karantän innebär att ha i ett annat rum och att helt använda andra verktyg för matning och liknande, eller iaf desinfektera när de flyttas mellan ett rum och ett annat. Glöm inte att tvätta egna händer ordentligt.

Medlem i SHF
32
13
realbosselarsson:
Ok, tack för klargörande.

Medlem i SkHF
983
1105
NellyNiklas:

1. Köp inget vildfångat, hur spännande det än må vara. Ställ frågor, begär att se eventuella dokument om dessa finns. Säkerställ till bästa förmåga att djuret är friskt. (Inspektera ögon, mun, skin och fjäll och aktivitet/respons.) 

2. Ha en klar bild på det du i första hand är ute efter. Hittar du folk som säljer det du söker men kanske har det där och då tar kontaktuppgifter och inled en diskussion.
Spontaninköp ska man vara försiktig med. Tänk igenom vad du behöver göra direkt när du kommer hem och tänk vad du redan har där hemma. Kan du ta hand om den direkt eller behöver du lägga ner ytterligare tid och resurser? Djuret ska inte behöva leva ett halvår i en plastlåda längre än vad karantän tiden kräver. 

3. Förbered en plats för 3 månader karantän, klar och inkörd med allt vad ljus, gömslen och temperaturer kräver, innan du åker på mässan. 

Mvh
Niklas


Medlem i SHF
32
13
realbosselarsson:
Jag har bokat en orm hos en svensk uppfödare.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild