Uppfödare, svårsålda ungar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

303
150
SunshineGeckos:
Jag fick en liten fundering, ni som föder upp reptiler, oavsett vad det kan vara, om ni har ungar som inte får nya hem, behåller ni dom eller vad gör ni med dom?
Kan tänka mig att det inte alltid är det lättaste att få sålt Kungspytons eller Ögonfransgeckos om vi tar dom som exampel, finns ju massor med annonser på Köp och Sälj också.
Vad har ni för backup plan att göra med avkomman som blir kvar? 
Kan ju bli lite mycket att behålla all ungar som inte säljs, haha! 

Medlem i SHF
9
6
yoda:
Jag föder upp ögonfransgecko ( i 10år ). Jag tycker att det är ditt/mitt ansvar som uppfödare att inte kläcka fler ungar än du har plats för. Avelsarbete tar tid och det måste få ta tid. De flesta har alldeles för bråttom med sina parningar. Ett avelsprojekt går ju ut på att få fram bättre individer, struktur, färg, storlek, temperament, sin drömgecko osv.
Om man vill avla bara för att sälja så får man nog inrikta sig på något som är ovanligare/svårare att få tag på.

För att svara på din fråga så behåller jag allt tills det blir sålt. 

Mvh Anne 

5099
3875
Tropfrog:
Ärligt talat så tror jag  inte du får svar ifrån någon som hanterar det på ett annat sätt, även om det förmodligen är vanligare.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
976
1093
NellyNiklas:

Foder. Jag har ett 30 tal grodor som nyligen genomgått metamorfos. Jag kommer ha till försäljning en tid framöver. De som inte blir sålda inom en än så länge obestämd tid, kommer jag avliva på ett så humant sätt som möjligt, frysa in och sedan erbjuda som frysfoder. Tills dess att den tiden är inne så kommer de leva bra och hälsosamt. 

Mvh
Niklas


25
17
CrossroadReptiles:

En av mina reservplaner är att sälja djuren till en återförsäljare. Naturligtvis vänder jag mig till återförsäljare som jag upplever tar hand om sina djur på ett bra sätt. Oftast får man inte särskilt bra betalt men det här är ju en nödlösning om man inte har möjlighet att hålla djuren kvar tills de blir sålda till lämpliga privatpersoner.

En sista utväg som jag än så länge inte behövt använda är att sälja/skänka djuren till en person med ormar som äter reptiler.


Försöker tänka igenom innan jag gör parningar om det finns ett intresse för avkomman (ibland vill man ju dock göra parningar som för ens avelsarbete framåt men som skapar svårsålda ungar då ungarna är heterozygota för en massa anlag men ser rätt alldagliga ut).


303
150
SunshineGeckos:
CrossroadReptiles skrev:
En av mina reservplaner är att sälja djuren till en återförsäljare. Naturligtvis vänder jag mig till återförsäljare som jag upplever tar hand om sina djur på ett bra sätt. Oftast får man inte särskilt bra betalt men det här är ju en nödlösning om man inte har möjlighet att hålla djuren kvar tills de blir sålda till lämpliga privatpersoner.

En sista utväg som jag än så länge inte behövt använda är att sälja/skänka djuren till en person med ormar som äter reptiler.


Försöker tänka igenom innan jag gör parningar om det finns ett intresse för avkomman (ibland vill man ju dock göra parningar som för ens avelsarbete framåt men som skapar svårsålda ungar då ungarna är heterozygota för en massa anlag men ser rätt alldagliga ut).


Kan ju säga att jag är glad att jag inte bestämde mig för att börja föda upp. Kan erkänna med viss skam att jah lät två av mina Ögonfransgeckos (som jag inte har kvar för övrigt) få ungar. Tyckte att jag hade läst på ordentligt om vad som skulle göras när man satte ihop föräldrarna men tänkte såklart inte på allt annat som kommer därtill och hur mycket jobb det verkar vara. Nu gick allt tack och lov väl och ungarna fick nya hem, men nej, att föda upp djur är inget jag kommer ge mig in på...Jag var väl en av alla som tänkte "Åh vad gulligt om mina geckos fick bebisar!" Helt fel tänk, jag vet....Ungefär som folk som korsar sina hundar hejvilt bara för att se hur valparna kommer se ut. 

25
17
CrossroadReptiles:

SunshineGeckos skrev:

Kan ju säga att jag är glad att jag inte bestämde mig för att börja föda upp. Kan erkänna med viss skam att jah lät två av mina Ögonfransgeckos (som jag inte har kvar för övrigt) få ungar. Tyckte att jag hade läst på ordentligt om vad som skulle göras när man satte ihop föräldrarna men tänkte såklart inte på allt annat som kommer därtill och hur mycket jobb det verkar vara. Nu gick allt tack och lov väl och ungarna fick nya hem, men nej, att föda upp djur är inget jag kommer ge mig in på...Jag var väl en av alla som tänkte "Åh vad gulligt om mina geckos fick bebisar!" Helt fel tänk, jag vet....Ungefär som folk som korsar sina hundar hejvilt bara för att se hur valparna kommer se ut. 


Att föda upp djur kan vara en väldigt givande hobby. Jag kommer nog aldrig tröttna på att se små nya huvuden titta upp ur sina ägg. Detta oavsett om det handlar om att försöka få fram djur med någon intressant kombination av gener som förändrar dess utseende eller om det handlar om att skapa fler individer av arter som är ovanliga inom hobbyn (för att bevara dem för framtida generationer av hobbyister).

Håller dock med om att uppfödning inte är något man ska kasta sig in i lättvindigt. Det kräver en hel del resurser i form av plats, pengar, tid och kunskap.

En sak som ibland glöms bort i diskussionen är ju att man faktiskt inte behöver kläcka alla ägg i en kull om kullen skulle bli större än man planerat för. Har själv inte plockat bort friska ägg ännu men kan se det som ett alternativ ifall att man skulle riskera att annars kläcka fram fler ungar än man kan hantera.


663
345
Johnexotics:
NellyNiklas skrev:
Foder. Jag har ett 30 tal grodor som nyligen genomgått metamorfos. Jag kommer ha till försäljning en tid framöver. De som inte blir sålda inom en än så länge obestämd tid, kommer jag avliva på ett så humant sätt som möjligt, frysa in och sedan erbjuda som frysfoder. Tills dess att den tiden är inne så kommer de leva bra och hälsosamt. 

Mvh
Niklas




Hur avliver du dom? Kan vara så i framtiden jag behöver göra samma sak :)

Medlem i SkHF
976
1093
NellyNiklas:

Johnexotics skrev:



Hur avliver du dom? Kan vara så i framtiden jag behöver göra samma sak :)


Jag undersöker saken fortfarande. Just reptiler och amfibier verkar vara lite knepigare än däggdjur om jag har förstått det jag läst. Jag vill inte heller använda kemikalier eftersom de ska bli foder åt något annat.

Mvh
Niklas


316
283
panterophis:
NellyNiklas skrev:


 

Jag undersöker saken fortfarande. Just reptiler och amfibier verkar vara lite knepigare än däggdjur om jag har förstått det jag läst. Jag vill inte heller använda kemikalier eftersom de ska bli foder åt något annat.

Mvh
Niklas



Jag kollade upp detta för ett antal år sedan och dekapitering verkar vara det som gäller om det inte görs via injektion av veterinär

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild