Papper, uppfödnings bevis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

232
224
Formula76:
Kan nån förklara poängen med uppfödarbevis/intyg?
Hur är det tänkt att fungera?
De bevisar ju ingenting.
Vem som helst, kan när som helst, till vilken att som helst skriva ut en lapp där det står att de fött upp den.
Och köparen kan inte kontrollera nånting, han/hon kan bara tro på säljarens goda ord.

Det känns som en falsk trygghet.


5116
3883
Tropfrog:
Formula76 skrev:
Kan nån förklara poängen med uppfödarbevis/intyg?
Hur är det tänkt att fungera?
De bevisar ju ingenting.
Vem som helst, kan när som helst, till vilken att som helst skriva ut en lapp där det står att de fött upp den.
Och köparen kan inte kontrollera nånting, han/hon kan bara tro på säljarens goda ord.

Det känns som en falsk trygghet.



Tanken är att myndigheterna med hjälp av pappret skall kunna spåra djurets härkomst. På ditt uppfödarbevis står det en uppfödare. Den uppfödaren har papper på föräldradjuren som i sin tur anger dess uppfödare. På så sätt går det att kontrollera alla steg lång tid tillbaka.

Om du skriver ett papper på djur från papperslösa djur begår du ett lagbrott. Om kontroll sker så går inte djurets ursprung spåras och du riskerar dömas för djurskyddsbrott. Samma gäller i alla steg i kedjan. Har du utfärdat falska intyg så märks det.

Mvh
Magnus 

54
12
Theraphosa2004:
Tropfrog skrev:


Tanken är att myndigheterna med hjälp av pappret skall kunna spåra djurets härkomst. På ditt uppfödarbevis står det en uppfödare. Den uppfödaren har papper på föräldradjuren som i sin tur anger dess uppfödare. På så sätt går det att kontrollera alla steg lång tid tillbaka.

Om du skriver ett papper på djur från papperslösa djur begår du ett lagbrott. Om kontroll sker så går inte djurets ursprung spåras och du riskerar dömas för djurskyddsbrott. Samma gäller i alla steg i kedjan. Har du utfärdat falska intyg så märks det.

Mvh
Magnus 



Jag gillar sunt förnuft....andvänder det hela tiden. 
När det gäller papper så ser jag det så här....
1, du ser hur gammla djuren är..
2 du ser varifrån dom kommer...
3, du ser om djuret är lagligt infört. 
4, jag vet inte hur det är med just ödlor....men inavel är väll ett problem. Det vill säga, du kan undvika att köpa ett syskon till din ödla genom att göra en bakgrunds check....jag tänker säkert fel här....men det här är hur jag ser på det. 
5, med papper kan man ju även kolla upp om föräldrarna hade några sjukdommar eller etc om man råkar få ungar och dom är lite defekta...jag känner att jag vill ha djur med papper....och dessa djur är ju oftast inte gratis....då kan man som kund, kräva detta. Mvh Roger 

Medlem i SkHF
74
39
Kenneth58:
Det finns väl inget som binder pappret till just det djuret, eller hur.

54
12
Theraphosa2004:
Kenneth58 skrev:
Det finns väl inget som binder pappret till just det djuret, eller hur.


Nej man kan fiffla med allt eller hur ? 

36
31
snakeside:
Kenneth58 skrev:
Det finns väl inget som binder pappret till just det djuret, eller hur.


Beviset jag har till min nätpyton har en bild på henne på baksidan så det binder definitivt henne till pappret. Det är laminerart också. Så gör man om man vill slippa spekulationer om att det fuskas med papper, det går liksom inte att fuska så lätt med det. 

Medlem i SkHF
991
1111
NellyNiklas:

Kenneth58 skrev:
Det finns väl inget som binder pappret till just det djuret, eller hur.


Ett foto på något unikt för djuret borde fungera. Så funkar cites papper på tex grekiska landsköldpaddor, vill jag minnas. 

Funkar givetvis inte för alla arter.


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Ska du köpa djur så är uppfödarbevis något som alltid borde erbjudas att följa med. Vissa arter kräver ju det dessutom och då måste de vara med.

Man kan diskutera nyttan precis som med allting som är reglerat. Kör man för fort riskerar du alltid böter.
Och om man utfärdar falska intyg eller på annat sätt är ohederlig finns det alltid en risk att hamna i klistret.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild