bioaktivt terrarium majsorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
care1894:

Hej!

Jag har tänkt att göra mitt terrarium bioaktivt men har funderat lite på hur jag ska göra med dräneringen då jag har värme underifrån? 

 

Tacksam för svar


5104
3879
Tropfrog:
Dränering måste absolut vara i botten. Värmen inte nödvändigtvis. Om du har värme inuti terrariet som inte har hög ip klass så måste du flytta den.

Mvh
Magnus 

2
0
care1894:
Tropfrog skrev:
Dränering måste absolut vara i botten. Värmen inte nödvändigtvis. Om du har värme inuti terrariet som inte har hög ip klass så måste du flytta den.

Mvh
Magnus 



Tack för svar  :) 

Har en värmematta i botten, men jag har en värmelampa över hemma som jag skulle kunna använda också eller enbart vad tänker du?

5104
3879
Tropfrog:
care1894 skrev:



Tack för svar  :) 

Har en värmematta i botten, men jag har en värmelampa över hemma som jag skulle kunna använda också eller enbart vad tänker du?


Jag tänker att värmemattor alltid skall vara utanför terrariet.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
983
1105
NellyNiklas:

Mitt förslag är att skippa värmemattan helt och hållet. Ersätt den med värmelampa, typ halogen eller annan motsvarig lampa med synligt ljus. Värmen som halogen/glödtrådslampor avger är av en mycket mer effektiv våglängd än den värme som en matta eller keramisk lampa avger. 

Vad gäller effekt på lampan så får du troligtvis prova dig fram. Som en vägledning så har jag en 35w halogen på ett avstånd runt 30-32cm ovanför en skiffersten. Temperaturen på stenen är ca 30 grader. 

Mvh
Niklas


5104
3879
Tropfrog:
NellyNiklas skrev:
Värmen som halogen/glödtrådslampor avger är av en mycket mer effektiv våglängd än den värme som en matta eller keramisk lampa avger. 





Hur mäter man våglängd på värme? Har aldrig hört de uttrycken i samma mening. Våglängd härrör jag till el och ljus. Värme brukar mätas i temperatur.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
983
1105
NellyNiklas:

Tropfrog skrev:





Hur mäter man våglängd på värme? Har aldrig hört de uttrycken i samma mening. Våglängd härrör jag till el och ljus. Värme brukar mätas i temperatur.

Mvh
Magnus 


Fel uttryckt av mig. Skippa ordet "värme" så blir det mer korrekt.

Det blir nog bättre om jag skriver så här:
Värmelampor, tex glödtrådslampor, avger en större andel infraröd strålning (strålningsvärme?) ur flertalet våglängder (IRA, IRB och IRC) än vad värmemattor eller keramiska värmeelement avger. IRA är bland annat den våglängd (av de tre nämnda) som tränger djupast ner i kroppsvävnaden och därmed påverkar djurets kroppstemperatur bäst. 

En praktisk jämförelse skulle vara tiden det tar för TS majsorm att nå optimal inre kroppstemperatur för att få alla kroppsliga funktioner att fungera. På en värmematta behöver ormen kanske ligga 1h eller mer medans det kanske skulle ta 15 minuter under en glödtrådslampa. 

www.google.com/search?sca_esv=589004769&rlz=1CDGOYI_enSE886SE886&hl=en-GB&sxsrf=AM9HkKnnu1ZmCZHqiyhQAoUAW2KqcS9SMA:1702026261555&q=infrared+wavelengths+in+skin&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwiToN_1vf-CAxUUSPEDHQgvCNQQ0pQJegQICRAB&biw=430&bih=745&dpr=3

Mvh
Niklas

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild