Dimmer till en värmelampa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

309
38
reptilicus_:
Hej.
Undrar ifall det skulle vara möjligt att får ner värmen/W på en keramisk värmelampa genom att använda en dimmer? Typ en som denna: www.proffsmagasinet.se/el-belysning/strombrytare-och-vagguttag/dimmers/gelia-4001902011-dimmer-for-vagguttag-230v-2821307?channable=00a9e8736b75003238323133303737&VAT=1&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA1MCrBhAoEiwAC2d64TiRk9yiy45aNdXEnuMEYlKqGSS8rboaIn4msjZWndSL711jSSd_oRoCAWMQAvD_BwE

Någon som testat? Skulle vilja få ner nattvärmen några få grader

Medlem i SkHF
975
1091
NellyNiklas:

reptilicus_ skrev:
Hej.
Undrar ifall det skulle vara möjligt att får ner värmen/W på en keramisk värmelampa genom att använda en dimmer? Typ en som denna: www.proffsmagasinet.se/el-belysning/strombrytare-och-vagguttag/dimmers/gelia-4001902011-dimmer-for-vagguttag-230v-2821307?channable=00a9e8736b75003238323133303737&VAT=1&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA1MCrBhAoEiwAC2d64TiRk9yiy45aNdXEnuMEYlKqGSS8rboaIn4msjZWndSL711jSSd_oRoCAWMQAvD_BwE

Någon som testat? Skulle vilja få ner nattvärmen några få grader


Villet djur och vilken temperatur vill du komma ner till? Tekniskt sett så tror jag det bör funka. Använder sådan själv till 50w halogenlampor.



309
38
reptilicus_:
NellyNiklas skrev:


 

Villet djur och vilken temperatur vill du komma ner till? Tekniskt sett så tror jag det bör funka. Använder sådan själv till 50w halogenlampor.



Till en GTP. Skulle vilja få ner värmen i toppen tilll ca 25-26* Toppvärmen ligger på ca 29* nu.

Medlem i SkHF
975
1091
NellyNiklas:

reptilicus_ skrev:

Till en GTP. Skulle vilja få ner värmen i toppen tilll ca 25-26* Toppvärmen ligger på ca 29* nu.


Jag funderar om du behöver en högre temperatur än standard rumstemperatur under dygnets mörkare timmar? Vad har du för rumstemperatur i rummet under natten?

Mvh
Niklas 


309
38
reptilicus_:
NellyNiklas skrev:


 

Jag funderar om du behöver en högre temperatur än standard rumstemperatur under dygnets mörkare timmar? Vad har du för rumstemperatur i rummet under natten?

Mvh
Niklas 



Sedan jag installerade in den keramiska lampan så ligger nattempen på högsta grenen runt 28*, lägre ner så hamnar det på 26

5099
3873
Tropfrog:
reptilicus_ skrev:


Sedan jag installerade in den keramiska lampan så ligger nattempen på högsta grenen runt 28*, lägre ner så hamnar det på 26


Jag funderar på om det verkligen var svaret på frågan:

NellyNiklas skrev:


 

Jag funderar om du behöver en högre temperatur än standard rumstemperatur under dygnets mörkare timmar? Vad har du för rumstemperatur i rummet under natten?




Mvh
Magnus

309
38
reptilicus_:
Rumstempen i rummet ligger på 23* nattetid

Medlem i SkHF
975
1091
NellyNiklas:

reptilicus_ skrev:
Rumstempen i rummet ligger på 23* nattetid


28 grader nattetid låter högt. Har det det 24/7?

Jag har ingen personlig erfarenhet, men jag har hört från många att de stänger av värmen under natten, speciell under vinterhalvåret.

Jag skulle tro att du kan skippa keramisk värmelampa under natten, men dubbelkolla gärna runt lite på nätet.

Alternativet skulle i annat fall vara att koppla värmelampan till en digital termostat och styra värmen på det viset. Då kan du ändra temperaturen för natt och dag. 

Mvh
Niklas


309
38
reptilicus_:
NellyNiklas skrev:


 

28 grader nattetid låter högt. Har det det 24/7?

Jag har ingen personlig erfarenhet, men jag har hört från många att de stänger av värmen under natten, speciell under vinterhalvåret.

Jag skulle tro att du kan skippa keramisk värmelampa under natten, men dubbelkolla gärna runt lite på nätet.

Alternativet skulle i annat fall vara att koppla värmelampan till en digital termostat och styra värmen på det viset. Då kan du ändra temperaturen för natt och dag. 

Mvh
Niklas


Bara det att jag har hört från en annan användare som själv föder upp gtp's & som säger att dom kan bli förkylda ifall värmen droppar från 30 till 23 nattetid

Medlem i SkHF
975
1091
NellyNiklas:

reptilicus_ skrev:

Bara det att jag har hört från en annan användare som själv föder upp gtp's & som säger att dom kan bli förkylda ifall värmen droppar från 30 till 23 nattetid


Det är nog fler faktorer som spelar in i en förkylning än enbart temperaturen i ett utrymme. Luftfuktighet och väta spelar också in. Hög luftfuktighet OCH lägre än optimala temperaturer kan absolut resultera i en förkylning, speciellt om det pågår under en längre tid. 

Jag tänker så här: Norra Queensland, där GTP härstammar ifrån (utöver PNG) är snitttemperaturen vid vinter runt 20-22 grader under natten. Men under dagen, fortfarande under vintertid är snitt temperaturen närmare 26-27 grader. Så en lägre temperaturer på natten innebär inte nödvändigtvis någon fara så länge djuret kan värma upp sig igen följande dag. 

När det gäller uppvärmning så finns det mer och mindre effektiva metoder, där bland annat keramiska värmelampor och värmemattor/paneler är bland de mindre effektiva. De värmer främst luften runtomkring dem till skillnad mot en glödtrådslampa med exempelvis reflektor som tränger in i kroppsvävnaden. 

Mvh
Niklas

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild