Jag behöver råd

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

54
12
Theraphosa2004:
Hej Roger här....49 år. Växt upp med ödlor, spindlar, ormar, Scorpioner. Jag skaffade hund, men hela familjen verkar allergisk.....så nu undrar jag....finns det någon ödla....modell större som man kan göra tam, även kela med....eller det är se, men inte röra ? Har ni några förslag eller jag ska bara sluta med djur överhuvudtaget ? Hade spindlar...men tröttna....inte kan man kela med dom i heller.....tacksam för både råd och svar. Nej trött på ormar med....

5104
3879
Tropfrog:
Du behöver inte sluta med djur bara för att ödlor inte är domesticerade och inte bör kelas med.

Mvh
Magnus 

25
7
Patrik85:
Om jag fattat det rätt från Youtube är Teju en art som verkar vara intelligent och trevlig. Den blir också ganska rejäl såvitt jag förstått det.

5104
3879
Tropfrog:
Så intelligent i det här fallet betyder vad?? Att de gillar att kela med mäniskor? Inte för att jag tror att det stämmer,. Men tycker nog att det i såna fall skulle tyda på det motsatta.

Det finns många diskussioner om hantering av djur för ens egen nöjes skull här på forumet. Sammanfattningsvis kan sägas att de som är för hantering argumenterar med egna känslor medans motståndarna argumenterar med kända fakta. Tydligt ät också att förespråkarna i stor utsträckning är nybörjare medans motståndarna oftast är kunnigt folk med lång erfarenhet.

Mvh
Magnus 

54
12
Theraphosa2004:
Hej nej jag vet vad dessa, djur är kapabla till.....det är ingen katt jag skaffar ????, jag hade skägg agamer.....dom var hur snälla som helst. Kunde ha dom på axeln och klappa dom. Absolut inga problem. 

54
12
Theraphosa2004:
Tropfrog skrev:
Du behöver inte sluta med djur bara för att ödlor inte är domesticerade och inte bör kelas med.

Mvh
Magnus 


Hej nej det tänkte jag inte i heller, men då familjen är allergiska mot allt som har päls.....undrade jag om det fanns något annat som man kunde skaffa och vi kunde kela med. Mvh Roger 

5104
3879
Tropfrog:
Theraphosa2004 skrev:


Hej nej det tänkte jag inte i heller, men då familjen är allergiska mot allt som har päls.....undrade jag om det fanns något annat som man kunde skaffa och vi kunde kela med. Mvh Roger 


Visst finns det ödlor som du kan kela med. Men då är det för din skull och absolut inte för djurets skull. Tvärtom så stressar det dem. Hundar och katter vill bli kelade. Även om det såklart är mysigt för oss också, så gör vi det ofta för att de vill det. I tusentals år har vi domestiserat dem, avlat på vissa egenskaper för att ta dem ifrån vilda vargar till mysiga tamdjur. Reptiler har hållts i fångenskap i runt hundra år. I den mån de avlats på specifika egenskaper så har det handlat om utseendet och inte beteenden. I övrigt har de kvar sina vilda egenskaper. Bland dem ingår att vara rädda för mäniskor, en egenskap som tjänat dem väl genom evolutionen. En del manifesterar det genom attack, en del flykt och några passivitet. Just de som reagerar med passivitet är de som nybörjare ofta misstolkar som att de gillar det. De stänger ögonen när man klappar dem på huvudet precis som en hund eller katt. När ett domestiserat djur gör så är det för att signalera att det njuter. När en ödla gör så är det för att de vill skydda ögonen, för att de är rädda för dig.

För all del, om du värderar ditt behov av kel framför djurets bästa, så kör på. Men försök inte att intala dig att det är för djurets skull eller att det vill kela. För så är inte fallet.

Mvh
Magnus 

5104
3879
Tropfrog:
Theraphosa2004 skrev:
Hej nej jag vet vad dessa, djur är kapabla till.....det är ingen katt jag skaffar ????, jag hade skägg agamer.....dom var hur snälla som helst. Kunde ha dom på axeln och klappa dom. Absolut inga problem. 


Just skäggagamer behöver väldigt mycket värme. När man tar ut dem i vår relativt kalla inomhusmiljö går ämnesomsättningen ner. De fryser och blir långsamma. Eftersom vi mäniskor är varmare än resten av omgivande miljö så hänger de gärna kvar för värmen skull. De är fortfarande rädda och i en olämplig miljö. De gör bara det bästa av situationen......Och blundar när man klappar dem på huvudet.

Mvh
Magnus 

54
12
Theraphosa2004:
Tropfrog skrev:


Just skäggagamer behöver väldigt mycket värme. När man tar ut dem i vår relativt kalla inomhusmiljö går ämnesomsättningen ner. De fryser och blir långsamma. Eftersom vi mäniskor är varmare än resten av omgivande miljö så hänger de gärna kvar för värmen skull. De är fortfarande rädda och i en olämplig miljö. De gör bara det bästa av situationen......Och blundar när man klappar dem på huvudet.

Mvh
Magnus 



Det har du rätt i. Får hitta ett bättre sällskaps djur alltså ? ????

54
12
Theraphosa2004:
Tropfrog skrev:


Just skäggagamer behöver väldigt mycket värme. När man tar ut dem i vår relativt kalla inomhusmiljö går ämnesomsättningen ner. De fryser och blir långsamma. Eftersom vi mäniskor är varmare än resten av omgivande miljö så hänger de gärna kvar för värmen skull. De är fortfarande rädda och i en olämplig miljö. De gör bara det bästa av situationen......Och blundar när man klappar dem på huvudet.

Mvh
Magnus 



Det blev fel, skulle skicka en smiley. Men du har rätt. Tack för dina råd och åsikter Magnus Mvh Roger 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild