Undernärd ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

10
0
Majsormsagare:
Hej, nu är det så att jag behöver hjälp angående min ögonfransgecko som är ganska undernärd, jag fick hem honom för cirka en vecka sen och han behöver gå upp en del i "vikt" om man säger så. Han är inte så förtjust i levande föda (insekter) och äter just nu crested gecko diet. Är det någon som har ett förslag på hur jag kan få honom att gå upp i vikt så hade det varit jätte uppskattat:) Tack på förhand

1228
464
leedragon:
Majsormsagare skrev:
Hej, nu är det så att jag behöver hjälp angående min ögonfransgecko som är ganska undernärd, jag fick hem honom för cirka en vecka sen och han behöver gå upp en del i "vikt" om man säger så. Han är inte så förtjust i levande föda (insekter) och äter just nu crested gecko diet. Är det någon som har ett förslag på hur jag kan få honom att gå upp i vikt så hade det varit jätte uppskattat:) Tack på förhand

gutloada insecterna ordentligt innan de matas, du kan nog gutloada helatiden i allmänt. www.chameleonforums.com/blogs/feeder-nutrition-gutloading.75/ läs det här.

Medlem i SHF
4004
5038
Jonas_:
Det låter som ödlan äter. Ge den mat oftare och större mängder om den äter upp det du erbjuder. En reptil som självmant äter brukar enkelt lägga på sig vikt om man bara erbjuder mat oftare. Att ha en relativt varm solplats kan absolut hjälpa en ödla med matlusten! Ett underskattat men väldigt bra knep när det gäller både reptiler och många fiskar. 

Tänk även på att väldigt många reptiler i fångenskap är alldeles för runda : ) 

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Hur ger du den insekter? Ställ in en skål med några syrsor i terrariet som den kan jaga själv över natten.
Ha en bit morot eller en klick CGD i skålen till syrsorna.
Syrsor älskar CGD och då blir de automatiskt gutloadade med bra foder och du behöver inte ta ut skålen utan låt den stå kvar några dagar.

Har du någon bild på ödlan?

10
0
Majsormsagare:

Hej, tack så jätte mycket för tipsen, jag har inte så bra bilder på honom men kan försöka lägga in någon senare idag när jag är hemma.
jag har dubias till honom som jag ger med lite kalk på. Men han är inte alls intresserad av dom. Han äter sällan upp sin cgd och den hinner ofta torka. Han får förstås ny mat varje dag men den torkar efter ca 3 tim efter Han fått in den i terrariumet:(

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Har den ätit dubia innan? Testa annars med syrsor.
Ställ in CGD´n när ljuset är släckt. Dagtid är ingen idé att ställa in nåt då står det bara och torkar som du säger.

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Har du bara haft den en vecka så har den säkert inte heller kommit till rätta i sin nya miljö. Så det är bara att ha tålamid och fortsätta erbjuda mat regelbundet.

10
0
Majsormsagare:
Okej tack så jätte mycket för hjälpen, jag ska se lite med tiden hur de går och ta hjälp av tipsen. Han har ätit dubias innan Ja. Kommer en bild senare då jag ej är hemma änn

5104
3879
Tropfrog:
Jag vet att detta inte bör skrivas då det lätt kan tolkas som personlig kritik. Men jag skriver det till alla som kan tänkas läsa i tråden.

Köp aldrig djur i dåligt skick. Oseriösa säljare som lyckas att sälja dåligt skötta djur kommer aldrig att sluta missköta djur. För att få rätt på problemet måste alla förstå att varje gång man "räddar" ett dåligt skött djur så drabbas ytterligare ett eller flera. Sluta stöd oseriösa säljare.

Mvh
Magnus

10
0
Majsormsagare:
Självklart håller jag med dig, bilderna förra ägaren visade på honom dock såg han ut och va i fint skick men det var först när jag fått hem honom och såg mer på honom att han är rätt undernärd, kommer nog 2-3 bilder på honom nu
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild