Blåstjärtad skink

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
0
Micke_88:
Hej de är ingen här som råkar ha någon erfarenhet av Blåstjärtad skink hittar inget på nätet när jag söker på de så om någon kan dela med sig av vad man bör tänka på angående arten?

316
283
panterophis:

Populärnamn brukar vara svårt att hitta något på, jag har ingen aning om vad du pratar om.

 

Testa googla på det vetenskapliga namnet så ska du se att det dyker upp mer information


25
17
CrossroadReptiles:
Tror att arten du menar kan vara en Mabuya quinquetaeinata. Var länge sedan jag hade någon sådan i min ägo. Mabuya kan ibland vara nervösa och skygga arter i fångenskap men även stött på aktiva och nyfikna individer. Tror att mycket handlar om att få tag på garanterat fångenskapsuppfödda djur. Det här är tyvärr billiga ödlor som säljs som viltfångade importerade djur i stora delar av Europa. Även om man inte får sälja/äga WC djur i Sverige så krävs inga papper på djuren om de importeras från EU-land. Därför kan WC djur av dessa arter ibland dyka upp i handeln här i Sverige.

7
0
Micke_88:
CrossroadReptiles skrev:
Tror att arten du menar kan vara en Mabuya quinquetaeinata. Var länge sedan jag hade någon sådan i min ägo. Mabuya kan ibland vara nervösa och skygga arter i fångenskap men även stött på aktiva och nyfikna individer. Tror att mycket handlar om att få tag på garanterat fångenskapsuppfödda djur. Det här är tyvärr billiga ödlor som säljs som viltfångade importerade djur i stora delar av Europa. Även om man inte får sälja/äga WC djur i Sverige så krävs inga papper på djuren om de importeras från EU-land. Därför kan WC djur av dessa arter ibland dyka upp i handeln här i Sverige.

Jo men de stämmer att de är den arten jag menar hittade några av den arten på mässan i Göteborg och fick med mig en hem o den är ganska aktiv med lite små skygg men verkar ändå må fint????????

Medlem i GHF
45
35
Baboon:
Från Snail Express?

25
17
CrossroadReptiles:
Om det är ett vuxet djur köpt på en mässa av en utländsk handlare som snail express så är väl tyvärr risken stor att det kan vara en viltfångad individ.

Mina Mabuya uppskattade både att ha hyllor högt i terrariet att sitta på och att ha ett djupt bottensubstrat att gräva i. Se gärna till att ödlan kan röra sig mellan sina gömställen utan att känna sig allt för exponerad. Detta kan du lösa genom att ha ett lager av döda löv ovanpå bottensubtratet samt att ha massa växter och sprida ut till exempel korkbarkbitar lite här och där.

5102
3878
Tropfrog:
Min rekommendation är alltid att läsa på om djur och ha skapat bra terrarium med rätt miljö åt dem innan inköp.

Enda nackdelen med mässor är att de lockar till ogenomtänkta impulsköp, något som inte alltid gynnar djuren.

Mvh
Magnus 

7
0
Micke_88:
Baboon skrev:
Från Snail Express?

Jo de var nog där ifrån?

7
0
Micke_88:
CrossroadReptiles skrev:
Om det är ett vuxet djur köpt på en mässa av en utländsk handlare som snail express så är väl tyvärr risken stor att det kan vara en viltfångad individ.

Mina Mabuya uppskattade både att ha hyllor högt i terrariet att sitta på och att ha ett djupt bottensubstrat att gräva i. Se gärna till att ödlan kan röra sig mellan sina gömställen utan att känna sig allt för exponerad. Detta kan du lösa genom att ha ett lager av döda löv ovanpå bottensubtratet samt att ha massa växter och sprida ut till exempel korkbarkbitar lite här och där.

Okej kan vara bra o veta jag har läst på om den på de mesta jag har hittat på nätet men nu kan man ju bara lära sig mer om arten med någon har haft arten o hade ett terrarium klart för en mindre marklevande som jag fick uppfattningen om att de var inrett med korkbark bitar rör och växter men beställt mer växter då de blev lite glest.

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Chalcides sexlineatus brukar vara ganska vanlig på mässor.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild