Ge oss nybörjare dina bästa råd inför försäljning av djur!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
1
FrankieMarkNJames:

Hej! 



Detta är _INTE_ ett sätt att försöka sälja mina djur! Det kommer i ev  annons senare. Detta är en tråd där du kan dela med dig av viktiga erfarenheter från både försäljningar och köp, vad som funkar för dig och vad som blivit problem. Har du sålt djur en eller hundra gånger så har du garanterat visdom, kunskap och råd att dela med oss nybörjare! Anekdoter och berättelser och varningar för en viss typ av köpare.. 

Hit me with your best! Jag vill lära mig massor av Dig! 


5
1
FrankieMarkNJames:

Hej!


Jag är i tagen att sälja eller skänka bort två vattensköldpaddor , Reeves och African Side Neck. Jag undrar hur ni gör rent praktiskt. Ska jag förbereda dem på något sätt? Och vid själva flytten? När jag köpte dem var det bara ett par mil transport i en hink. Blir det en längre resa funderar jag på att inreda en balja med lite grenar, och sen isolera baljan (som har lock) med tidningspapper. Ska de ha mat i vattnet under transporten? 


Jag ska också erbjuda ett stort akvarium om köparen är intresserad, så får de en bra start. 


Är det något annat jag kan tänka på? Något att undvika? Jag tänker att jag såklart vill att de hamnar i ett gott hem, men det kan man ju aldrig garantera, hur trevlig köparen än verkar. 


Blir tråkigt att skiljas från grabbarna, men det funkar inte längre med min livsstil. 


Fler tankar, erfarenhet eller råd från någon? 


229
224
Formula76:
En låda med fuktig mossa, en våt handduk eller nått bara så de håller sig lite fuktiga. Det räcker.
Åtminstone 1-2 dygn.
Grenar o annat har de ingen nytta av. 


Om du är mån om att djuren kommer till rätt person. 
Se till så köparen har läst på innan, de ska veta vad de ger sig in på så djuren slipper åka ut på Blocket igen 3månader senare.
Du ska såklart förklara vad det är för art (skrämmande många har inte engagerat sig 2minuter för att ta reda på vad för art man har och hur den ska skötas)
Sälj inte till nån som ska ha det som leksaker till sina barn.
Sälj inte som ''perfekta julklappen'' 

Tyvärr har djur som skänks bort eller är väldigt billiga lätt för att hamna i misskötsel och slängs mellan olika ägare.
Har man inte råd att betala för djuret har man heller inte råd att sköta det.
Ta betalt för det, det tycker jag visar att man ser ett värde i dom.

Och man ska skriva en ordentlig annons.
Det ska inte vara en ''intressekoll'' utan en riktig säljes annons.
Ta bra bilder.
Berätta var de finns.
Och sätt pris.
Och berätta gärna lite information om arterna, var de härstammar ifrån osv, det tycker jag ger ett seriöst intryck och känns välkomnande för en som är ny sköldpaddsägare.
Skriver inte vad för tramsigt namn du eventuellt gett dom, det är ingen som bryr sig eller har nytta av.

5
1
FrankieMarkNJames:
Tack Formula76, det var god input. Särskilt biten med att ta betalt för att de ska komma till ett bra hem. Och tipsen med förvaring under flytt var också bra. 

5100
3875
Tropfrog:
Och andra sidan är även folk som kan ge ett bra hem interesserade av en bra deal. Finns det en som skänker och en som tar betalt kommer även en seriös spekulant att överväga den som är gratis först.

Mvh
Magnus 

229
224
Formula76:
Tropfrog skrev:
Och andra sidan är även folk som kan ge ett bra hem interesserade av en bra deal. Finns det en som skänker och en som tar betalt kommer även en seriös spekulant att överväga den som är gratis först.

Mvh
Magnus 


Jo såklart.
Men jag tycks ständigt se djur som läggs ur på ''Reptilakuten'' på FB eller på Blocket, gång på gång ser jag resonemang som antyder att de nyligen tog över djuret från någon som inte ville/kunde ha den kvar och nu ett par månader senare har de själva insett att de inte vill/kan ha den kvar och söker nu ny ägare. Tycker det är så sorgligt att se.
Att den är gratis ska inte vara anledningen att man skaffar ett djur.

Begär man åtminstone några hundralappar för djuret så sållar man kanske bort en del impulsiva intressenter.
Själv försöker jag envisas med att betala åtminstone en symbolisk summa för djur jag övertar. Känns fel att de inte ska ha ett värde.

Medlem i GHF
44
35
Baboon:
Det finns idioter med mycket pengar oxå. 

229
224
Formula76:
Baboon skrev:
Det finns idioter med mycket pengar oxå. 


Jaaaa....men om man nu ska utforma en annons så man får så stor chans som möjligt att ge djuren ett permanent och bra hem hos en som är verkligen intresserad så tycker jag man åtminstone kan ta betalt för dom för att sålla bort de som lockas av att de är gratis.

5
1
FrankieMarkNJames:
Jag funderar på att skänka bort dem, men att jag vill att personen skriver lite om varför hon vill ha dem och vad hon har för tankar för dem. 

229
224
Formula76:
Det gör du såklart som du vill. De blir ju lättare att bli av med om de är gratis.

Men gör intressenten uppmärksam på att där är några tusen att lägga på akvarie, belysning (dagsljus, UV, värmelampa),
filtrering, doppvärmare, mat, och extra elkostnader osv

Lite detta jag tänker på, har man inte råd att lägga 500spänn på en sköldpadda så har man inte råd till att sköta den rätt heller. Och har man så tajt ekonomiskt bör man kanske priotitera annat än att skaffa djur.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild