Hur lång tid innan dvala

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
1
Ryssen22:
Hej!
ska dvala min ryska stäppsköldpadda för första gången. Han kom till mig i somras och är ca 10 år. Efter ett par veckors nedvarvning med minskat, mat, ljus, värme fick han igår läggas i sin låda i kylskåp med ca 5 grader. Jag hör dock fortfarande hur han gräver runt där inne så jag undrar lång tid det brukar ta tills de går i dvala? Och när jag borde ge upp och ta ut honom i värme igen.

tack för svar!
sanna

229
224
Formula76:
De är mer eller mindre aktiva under sin dvala. Det är normalt att de rör på sig. 

6
1
Ryssen22:
Okej, tack! Är första gången för mig. Hade väntat mig att de skulle ligga stilla och sova. Men då känner jag mig lite lugnare. Får hålla koll på vikten så han inte är för vaken!

79
78
testudo_H:

Ofta ligger de rätt stilla efter de legat ett tag i den temperaturen men till en början vill de gärna "rätta till sig" eller gräva ner sig i substratet och då kan de röra sig något. 

Mina grekiska landsköldpaddor rör sig lite i början men dvalar man i ex kylskåp där temperaturen är stadig rör de sig väldigt lite. Dvalar man i ett område som ex ett växthus där temperaturen går upp och ner är det vanligt de vaknar till med högre temperatur och sen lägger sig igen vid lägre temp. Antar din ligger i kylskåp om du kan hålla 5 grader? 4-6 brukar funka bra för ryssar och ca 5-7 grader för grekiska. Är mina nergrävda i substratet brukar jag inte ta upp och väga dem. Ligger de ovanpå kan man snabbt väga dem och sen lägga tillbaks dem.


6
1
Ryssen22:
Tack för svar! En till fråga. Hur vet man om sköldpaddan ligger för kallt? Jag har kylen inställd på sju grader men termometern säger att det är 2-3 grader där inne. Nästa steg på höjning är 9 grader och det känns ju för varmt.

79
78
testudo_H:

Jag brukar mäta med lite olika termometrar när jag ska dvala samt det kan skilja flera grader på var i kylskåpet du ställer den.
Det bör ju inte kunna bli för kallt. Sen brukar jag alltid testköra kylskåpet jag dvalar i en vecka innan de flyttas dit.
Det finns flera olika termometrar på marknaden som kan larma vid för hög eller låg temp och som man kan ha via en app i mobilen. 

På bilden är det mina grekiska vuxna som ligger i kylskåp. Jag har termometrar på varje hylla samt en sån som larmar. 
Flaskorna är till för att stabilisera temperaturen (samt att man har tillgång till vatten vid kris och vattenavstängning)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild