Jord

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

190
13
hambergaren:

Någon som använder planteringsjord (ojödslad) till sina landsköldpaddor? 

jag skulle vilja blanda vanlig jord med kokoshusk/fiber och lite fin sand. Är det någon jord eller annat substrat som är att rekommendera? :)


2
1
Jzon:
Jag har använt detta till olika ödlor genom åren, blandat med sand. 

www.bauhaus.se/torv-weibulls-naturell-40l

5099
3873
Tropfrog:
Jag tror inte att det går att hitta ogödslad planteringsjord i Sverige.

Mvh
Magnus 

79
78
testudo_H:
hambergaren skrev:
Någon som använder planteringsjord (ojödslad) till sina landsköldpaddor? 

jag skulle vilja blanda vanlig jord med kokoshusk/fiber och lite fin sand. Är det någon jord eller annat substrat som är att rekommendera? :)


Man brukar rek sandlådesand och såjord till landsköldpaddor. Kokoshusk brukar man bara rek till de arter som ska ha fuktig miljö som skogssköldpaddor eller boxsköldpaddor.
Sen beror det på vilken art det gäller så man får anpassa till den art man har. Ex ryssar och grekiska brukar man säga 50-50.
Du kan också ta jord från din trädgård om man vet man inte använt gifter eller andra pesticider. Jag tar ofta gammal och använd jord från växthuset eller trädgårdslandet. (Man får dock se till att inte få med kattbajs eller ett myrbo) 


190
13
hambergaren:

testudo_H skrev:

Man brukar rek sandlådesand och såjord till landsköldpaddor. Kokoshusk brukar man bara rek till de arter som ska ha fuktig miljö som skogssköldpaddor eller boxsköldpaddor.
Sen beror det på vilken art det gäller så man får anpassa till den art man har. Ex ryssar och grekiska brukar man säga 50-50.
Du kan också ta jord från din trädgård om man vet man inte använt gifter eller andra pesticider. Jag tar ofta gammal och använd jord från växthuset eller trädgårdslandet. (Man får dock se till att inte få med kattbajs eller ett myrbo) 



okej tack, jag har grekiska landsköldpaddor, ska testa o köra på såjord och sand då. Har använt kokoshusk hittills. :) 


79
78
testudo_H:
Jag har både grekiska vuxna samt ungar då och då och använder bara jord och sandlådesand 50-50. Aldrig cocoshusk eller liknande då det inte alls är ett naturligt underlag för dem. Tyvärr finns väldigt dyra "speciellt anpassade" substrat att köpa på zooaffärer men det enkla med jord från trädgården och sandlådesand är det som är både billigt och bra. Sandlådesand säljs på byggvaruhandeln samt ofta på större leksaksaffärer.
Man kan ha nån skifferplatta eller större stenar så man gör underlaget lite varierat och ex bygger upp en kulle på en plats i innelådan så de har lite kuperat och mer naturligt och inte bara en platt yta. För att undvika att de drar ner jord och sand i vattenfatet kan man ha småstenar, gräs eller liknande runt fatet.

1
0
GHF:
Tropfrog skrev:
Jag tror inte att det går att hitta ogödslad planteringsjord i Sverige.

Mvh
Magnus 


Cyberzoo säljer en ogödslad jord/sand-blandning.
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.56.20941/zqare-premium-soil-ogodslad-jord-50-l

5099
3873
Tropfrog:
GHF skrev:


Cyberzoo säljer en ogödslad jord/sand-blandning.
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.56.20941/zqare-premium-soil-ogodslad-jord-50-l



Men då är det inte planteringsjord.

Sen 139 kr för 50 liter sandblandad torv. Jag vet ju hur marknaden ser ut så så det är inget konstigt i sig. Men att blanda själv sparar ju en hel del, så det hade jag själv föredragit.

Mvh
Magnus

15
10
Tant:

Tropfrog skrev:



Men då är det inte planteringsjord.

Sen 139 kr för 50 liter sandblandad torv. Jag vet ju hur marknaden ser ut så så det är inget konstigt i sig. Men att blanda själv sparar ju en hel del, så det hade jag själv föredragit.

Mvh
Magnus


För att förtydliga vad planteringsjord är så har jag hämtat detta citat från Hasselfors Gardens hemsida:

"Så här gör vi jord
Fabrikstillverkad jord är uppbyggd med torv som bas sedan tillsätts andra råvaror, kalk och näringsämnen för att få en produkt som passar plantan som skall växa i den."

Här finns mer att läsa om jord: www.hasselforsgarden.se/artikel/fabrikstillverkad-jord/ 

 

Då det inte finns någon ogödslad jord på den svenska marknaden (vad jag känner till iaf) har CyberZoo valt att ta fram en sådan. Uppblandad med lite sand för att göra den ännu ner lämpad för våra terrarium. Sen är det självklart upp till var och en vad man föredrar att köpa. Är dock mån om att informationen är korrekt. :)

 


5099
3873
Tropfrog:
Tant skrev:


 

För att förtydliga vad planteringsjord är så har jag hämtat detta citat från Hasselfors Gardens hemsida:

"Så här gör vi jord
Fabrikstillverkad jord är uppbyggd med torv som bas sedan tillsätts andra råvaror, kalk och näringsämnen för att få en produkt som passar plantan som skall växa i den."

Här finns mer att läsa om jord: www.hasselforsgarden.se/artikel/fabrikstillverkad-jord/ 

 

Då det inte finns någon ogödslad jord på den svenska marknaden (vad jag känner till iaf) har CyberZoo valt att ta fram en sådan. Uppblandad med lite sand för att göra den ännu ner lämpad för våra terrarium. Sen är det självklart upp till var och en vad man föredrar att köpa. Är dock mån om att informationen är korrekt. :)

 



Jag håller helt med dig i allt du skriver förutom kanske att det inte finns ogödslad jord att få tag i Sverige. Men det beror förstås hur man väljer att definiera jord. Jag förstår faktiskt inte riktigt vilken information som du anser var felaktig  Du får gärna upplysa mig om det.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild