Vivarium/Terrarium miljö

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Gallan:
Hej! Jag hade tänkt köpa ett terrarium på 30x30x30 till en ensam kejsarskorpion. Tanken är att jag ska ha levande växter och städare i den som ska fungera som föda också. Eftersom jag är väldigt ny inom området så behöver jag lite hjälp med vad för växter jag ska införskaffa och om de finns någon hemsida för de samt vilka städare som rekommenderas. 

Jag vet att de ska vara tropisk miljö med hög luftfuktighet men kommer gråsuggor och hoppstjärtar kunna leva ihop och tål högre luftfuktighet? 

5099
3873
Tropfrog:
Det finns så himla många växter i regnskogen att det blir mycket svårt att rekommendera något speciellt utan att veta vad du gillar. Men det du vill ha är mycket små växter. Dvs växter som är små när de är fullvuxna, inte de där miniväxterna på plantagen och blomsterlandet som bara är väldigt unga växter som blir enorma. Vill du ändå handla där så är i princip bara åderblad,fittonia att välja på. Allt annat blir för stort.

Vill du ha andra, roligare arter så dyker det upp säljare här emellanåt. Webshopar med sånt utbud finns knappt i Sverige, men i Tyskland finns en hel del. Rana terrarienbau gillar jag, men det finns andra bra jag aldrig testat. Bens jungle verkar många gilla. Titta gärna efter små klättrande växter och kanske någon liten dvärgbegonia.

Hoppstjärtar gillar fuktig miljö, så också tropiska vita gråsuggor. Både finns på Rana om du ändå skall beställa därifrån. Annars brukar de finnas på alla mässor.

Mvh
Magnus 

2
0
Gallan:
Tack så jättemycket!:)

24
18
Charger:
Jag köpte en suckulent här på sidan och den verkar min skorpion gilla, bl.a. att kättra på. Om du inte av utrymmes- eller andra skäl är begränsad till 30x30x30, gå upp lite i storlek. Jag har 60x40x40 till min ensamma asiatiska skogsskorpion och det är roligt att se hur den går runt, klättrar på växter & barkbitar, plaskar i vattenskålen och ibland jagar den ifatt en riktigt god kackerlacka. Nu är den i ärlighetens namn inte synlig alltför ofta, men när vi ser den så är den runt i hela terrariet.

5099
3873
Tropfrog:
Tropiska succulenter är evolutionärt anpassade för torra miljöer. De flesta för miljöer med mycket lite regn och ett fåtal från miljöer med säsongsbetonad torka. Inte lämpliga för konstant fuktiga miljöer.

Dessutom är det väldigt ovanligt med småväxande succulenter I svenska handelsträdgårdar.  Så gott som alla blir för stora för en 30 kub. Visst finns det småväxta arter också, men då får man återigen vända sig till Tyskland. Men det tycker jag inte är aktuellt i detta fallet.

Mvh
Magnus 

24
18
Charger:
Som jag skrev så köpte jag min suckulentväxt här på sidan (köp & sälj). Suckulenta växter finns i torrt ökenklimat och i tropiska regnskogar, ja även på Grönland. Kanske hade jag tur med mitt köp men mera troligt är att säljaren, som jag vet är utbildad inom området, hade koll på vad jag skulle ha till min skorpa.

5099
3873
Tropfrog:
Charger skrev:
Som jag skrev så köpte jag min suckulentväxt här på sidan (köp & sälj). Suckulenta växter finns i torrt ökenklimat och i tropiska regnskogar, ja även på Grönland. Kanske hade jag tur med mitt köp men mera troligt är att säljaren, som jag vet är utbildad inom området, hade koll på vad jag skulle ha till min skorpa.


Jo, ursäkta mig. Jag antog att du syftade på tropiska succulenter. Mitt svar utgick ifrån det eftersom jag trodde att skorpan som skall bo i terrariet var tropisk.

Du har helt rätt. Det finns både succulenter ifrån tempererade områden och rent av arktiska. Dessa är också anpassade till säsongsbetonad torka precis som sina västafrikanska släktingar som visserligen kommer från regnskogar, men såna som har just säsongsbetonad torka. I sydamerikanska skogar som visserligen har en våt och en torr period finns inga succulenter. Det torkar helt inte upp så mycket att några växter utvecklat denna egenskap.

Men jag vet ju inte var skorpan kommer ifrån.

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild