Covid/ influensa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

32
2
Beardeddragonmom:
Hej! Försöker hitta information hur man ska agera vid förkylningssymtom tex vanlig influensa eller covid. Men hittar ingen info hos ex Sva.
Kan vi smitta insekter som sen smittar våra ödlor? 
Jag förstår att god handhygien är ett måste men jag skulle vilja veta om vi behöver kassera alla våra foderinsekter när någon haft influensa eller covid?

229
224
Formula76:
Du behöver inte oroa dig om detta.

664
345
Johnexotics:
Känner du dig orolig kan du bara köra mask å handskar :)

32
2
Beardeddragonmom:
Formula76 skrev:
Du behöver inte oroa dig om detta.

Man är ju så rädd om sina små älsklingar. Så ville höra mig för vad ni andra har hört.

32
2
Beardeddragonmom:
Johnexotics skrev:
Känner du dig orolig kan du bara köra mask å handskar :)

Sant men våra skäggisar älskar kackisar så det är nog inte ett alternativ :)

Medlem i GHF
45
35
Baboon:
Det blir många munskydd om du har stor kackerlackodling. 

Medlem i SkHF
982
1103
NellyNiklas:
Finns inga bevis att Covid smittar till reptiler, amfibier och fåglar. Noggrann handhygien ska vara rutin oavsett. 

Medlem i SHF
61
85
Fafnerian:
För att en sjukdom ska kunna smitta mellan olika djurarter behöver samma trick kunna komma runt flera immunsystem, vilket funkar bäst när immunsystemen är lika. Är de för olika kanske det som funkar mot det ena inte alls funkar mot det andra. De sjukdomar vi människor har smittar väldigt sällan till hund eller katt, och ännu mer sällan till reptiler, för våra kroppar är för olika. Däggdjur har en relativt konstant kroppstemperatur som funkar för bakterierna och virusen vi har, medan reptiler kan växla flera grader i temperatur på bara några minuter och det kanske inte funkar alls för de bakterier som är anpassade efter en mer konstant temperatur. Däremot kanske våra sjukdomar skulle smitta till andra primater eftersom vi är så lika.

168
167
Imori:
Smitta mellan arter är faktiskt vanligt förekommande och dödar hundratusentals människor årligen.

Men detta är ju, så att säga, spridning "åt fel håll" vad gäller diskussionen om våra sjukdommar smittar djuren. Så se detta bara som en parentes.

32
2
Beardeddragonmom:
Fafnerian skrev:
För att en sjukdom ska kunna smitta mellan olika djurarter behöver samma trick kunna komma runt flera immunsystem, vilket funkar bäst när immunsystemen är lika. Är de för olika kanske det som funkar mot det ena inte alls funkar mot det andra. De sjukdomar vi människor har smittar väldigt sällan till hund eller katt, och ännu mer sällan till reptiler, för våra kroppar är för olika. Däggdjur har en relativt konstant kroppstemperatur som funkar för bakterierna och virusen vi har, medan reptiler kan växla flera grader i temperatur på bara några minuter och det kanske inte funkar alls för de bakterier som är anpassade efter en mer konstant temperatur. Däremot kanske våra sjukdomar skulle smitta till andra primater eftersom vi är så lika.


Jag läste på SVA (tror jag det var) att katter är känsliga för Covid. Medans hundar inte är speciellt känsliga. Men reptiler är vi ju inte alls lika som du nämner så hoppas chansen att smitta reptiler med influensa eller covid är minimal.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild