Vilken sorts blå tungad skink är detta ???

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
0
Theodor55:

Hej jag har haft en blå tungad skink i över 1 år han mår jättebra vad jag kan se och äter,skiter,ömsar som han ska och är pigg och alert.

Jag köpte han som tiliqua scincoides men vet inte vilken sorts tiliqua scincodes det är det kan vara northern eller eastern eller vad jag är rädd för så ksk det är en indonesisk 
för det finns indonesiska utan svarta armar och det finns eastern utan svart sträck över ansiktet så känns jätte svårt att veta exakt vilken sort det är och det sissta jag vill är att ta hand om han på fel sätt.

ps: Jag håller han i ett australiskt habitat.
 Jättetacksam för svar !


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Ett kännetecken för Tiliqua scincoides scincoides och Tiliqua scincoides intermedia ska vara att frambenen inte är mönstrade, vilket din skink verkar vara.

Det bör inte heller vara Tiliqua gigas gigas, som mer eller mindre har helsvarta framben. 

Min gissning är att det kan röra sig om den oklassificerade/hybriden Tiliqua sp. "Irian Jaya". Det är inte ovanligt att dessa säljs som Tiliqua scincoides dessutom.

Alternativt Tiliqua gigas evanescens med tanke på dess tunna band. T.g.evanescens har också sålts en del i hobbyn. De brukar dock ha relativt mörka framben, vilket talar mer för hybriden.


11
0
Theodor55:
tack för svaret tycker du verkar vara på spåret men han har dock levt i hela sina 5 år i australiskt habitat varmt ganska torrt grassland aktigt och han verkar må jättebra om han var indonesiskt borde han väl haft problem med hälsan vid det här laget? eller till och med ha dött?

11
0
Theodor55:
läste om Tiliqua sp. "Irian Jaya och den ser exakt ut som min och ska leva i nästan samma klimat som northern blue tounge skink gör drf den är hälsosam måste vara en irian tack så mycket anders! är enormt tacksam för äntligen listat ut arten !

11
0
Theodor55:
Ska uppgradera terrarium snart och ska ha jord och spagnum mossa och sånt då !
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild