Ögonfransgecko i stort terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

42
2
Lilium:
Jag undrar om en ögonfrans gecko skulle kunna trivas i ett 100x50x60 lxbxh eller är det för långt på längden? Skulle så gärna vilja skaffa en senare och undrar om mitt terrarium skulle kunna funka för det. 

5104
3879
Tropfrog:
Det finns inget problem som heter för stort eller för långt terrarium. Ju större du kan erbjuda dina djur desto bättre.

Mvh
Magnus 

42
2
Lilium:
Så bra! Tänkte om de trivdes i mindre och att det var derför många har de i mindre terrarium. Några tips på uppfödare? Vart hittar man uppfödare av dem? Mvh Nelly 

Medlem i SHF
4004
5038
Jonas_:
Skulle rekommendera dig att titta i köp och sälj både här på terrariedjur.se men även andra säljsidor för levande djur. Just ögonfransar är en av dom vanligaste ödlorna i fångenskap, extremt enkla att avla fram. Jag skulle gissa att marknaden är något överväldigad : ) därför priserna sjunkit så mycket på den och andra arter, bla. Det är alltså väldigt enkelt att hitta människor som säljer ögonfransgeckos. 


Titta runt bland annonser och utbud. Kanske finns någon nära dig geografiskt som du kan besöka. 

5104
3879
Tropfrog:
Lilium skrev:
Så bra! Tänkte om de trivdes i mindre och att det var derför många har de i mindre terrarium. Några tips på uppfödare? Vart hittar man uppfödare av dem? Mvh Nelly 


Det känns som att vi väldigt ofta glömmer att våra terrariedjur faktiskt ursprungligen kommer ifrån naturen. I ögonfransgeckons fall så är det nya kaledonien. Det är en ögrupp på 18 576 km². Så länge ditt terrarium inte är större än så, kan vi helt säkert säga att de åtminstone inte kommer att trivas sämre än sina vilda artfränder :)

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4004
5038
Jonas_:
Lilium skrev:
Tänkte om de trivdes i mindre och att det var derför många har de i mindre terrarium. Mvh Nelly 


Jag tror tyvärr att många tittar på dom så kallade minimikraven på utrymme och sedan utgår ifrån det. En gissning, även om jag tror det ligger rätt nära sanningen. Man hör ju alltför ofta frågor såsom "Hur litet kan jag hålla denna arten i" och liknande formuleringar på olika forum. Frågeställningen borde vara "Hur stort får jag plats med på den ytan jag vill ställa terrariet på/i"  : ) 

Dom allra flesta djur och reptiler kommer garanterat utnyttja varenda centimeter av utrymmet du ger den. Det är min erfarenhet åtminstone. 

Avslutningsvis tycker jag ändå att många inom hobbyn börjar förändra sitt tankesätt kring terrarium, utrymmen och inredning. Man ser många fler bra exempel i dag än för exempelvis 10år sedan. Om det beror på sociala medier eller ett djupare intresse för djuren och allt runtomkring vågar jag inte svara på : ) kanske en kombination. 

Ger du ditt djur rejält (!) med utrymme kommer den definitivt uppvisa ett mer naturligt beteende och i slutändan må bättre. Det är även fantastiskt givande att se sina djur i rejält tilltagna terrarium och inte bara minimum. 

Jag menar en kvadratmeter är egentligen inte mycket yta om man tänker vad djuret skulle kunna röra på sig : ) 

Kör på det största möjliga (du har plats till, finns ju såklart begränsningar också) till alla arter är min rekommendation, utan undantag egentligen. 

42
2
Lilium:
Tack för svar! 
Jag instämmer med er :) om någon läser detta som har ögonfransgeckos så får man gärna lägga in bild på terrariumet:) 

5104
3879
Tropfrog:
Jonas nämner inredning. Det är mycket viktigt. Ett väl inrett litet terrarium är avsevärt bättre än ett skralt inrett jätteterrarium. 

Lite skämtsamt kan man säga att ögonfransgecko kan inte flyga. All tom luft kommer att vara outnyttjad. Så in med mycket att klättra på. Grenar, lianer och levande växter. 

Mvh
Magnus 

42
2
Lilium:
Jo det har jag förstått ☺️ passar nog bra med hur jag inreder :) 

Medlem i SHF
4004
5038
Jonas_:
Ingen ögonfransgecko som inneboende. En daggecko. Men inredningsmässigt fungerar arterna på liknande sätt. 

Det som Magnus nämnde om att djuren inte kan flyga är viktigt. Gäller att inreda rejält med klättermöjligheter så djuret kan utnyttja hela ytan av terrariet. 

Jag gillar korkrör. Både snygga och funktionella! Mycket gömställen på olika höjder brukar vara mycket uppskattat. 

Vet inte varför alla bilder man lägger upp hamnar på sidan, rätt irriterande : ) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild