Fuktsäkra trä terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
1
Snarfy:
Jag har skaffat ett sån här terrarium www.vidaxl.se/e/vidaxl-terrarium-konstruerat-tra-120x50x50-cm/8719883738079.html?gclid=Cj0KCQjw1aOpBhCOARIsACXYv-cImueWvkZ31zNdJImRnEucQ-IasrSLyEhaDqUq7IN0ycwVylx9p98aAuR5EALw_wcB

Undrar nu vad ni rekommenderar  att fuktsäkra den med.
Skicka gärna länk

Jag ska ha leopard gecko i den.

5099
3875
Tropfrog:
Så här står det i produktbeskrivningen:

Materialet är känt för att vara beständigt mot värme och fukt

Dessutom kräver leopardgecko ett torrt klimat.

Jag tolkar det som att ingen extra fuktsäkring krävs.

Mvh
Magnus 

4
0
Tutz:
Funderar på ett sånt terrarie. Förutom frågan om fuktsäkring vilket jag också undrar. Är terrariet prisvärt?

8
1
Snarfy:
Tutz skrev:
Funderar på ett sånt terrarie. Förutom frågan om fuktsäkring vilket jag också undrar. Är terrariet prisvärt?



Vet ej än hur bra den håller värme.  Kopplade precis värme lampan.

Ända jag störde mig på var att den saknar typ hål till sladdar.  Och aning störigt med mega ventilation nedre delen av terriumet. Botten substans  ramlar ju ut xD

168
167
Imori:
Snarfy skrev:
Jag har skaffat ett sån här terrarium www.vidaxl.se/e/vidaxl-terrarium-konstruerat-tra-120x50x50-cm/8719883738079.html?gclid=Cj0KCQjw1aOpBhCOARIsACXYv-cImueWvkZ31zNdJImRnEucQ-IasrSLyEhaDqUq7IN0ycwVylx9p98aAuR5EALw_wcB

Undrar nu vad ni rekommenderar  att fuktsäkra den med.
Skicka gärna länk

Jag ska ha leopard gecko i den.


Hej!
Får man fråga om hela bottendelen av fronten verkligen är i hålplåt, som på bilderna?
Blir lite fundersam kring hur man ska kunna ha nåt bottensubstrat i terrariet om så är fallet.

8
1
Snarfy:

Imori skrev:


Hej!
Får man fråga om hela bottendelen av fronten verkligen är i hålplåt, som på bilderna?
Blir lite fundersam kring hur man ska kunna ha nåt bottensubstrat i terrariet om så är fallet.



jupp det är den.

jag har satt en extra nät på insidan  samt tryck på karatong bitar för hålla det inne tills vidare 


4
0
Tutz:
Snarfy skrev:



Vet ej än hur bra den håller värme.  Kopplade precis värme lampan.

Ända jag störde mig på var att den saknar typ hål till sladdar.  Och aning störigt med mega ventilation nedre delen av terriumet. Botten substans  ramlar ju ut xD



Har sett liknande terrarie på Amazon där ventilationen är på kanterna. Lite dyrare dock. 
Men det är ju samma fråga där hur fuktbeständigt det är.
amzn.eu/d/2ZK0d4v

8
1
Snarfy:
Tutz skrev:



Har sett liknande terrarie på Amazon där ventilationen är på kanterna. Lite dyrare dock. 
Men det är ju samma fråga där hur fuktbeständigt det är.
amzn.eu/d/2ZK0d4v



den såg lite smartare planerad än min är x)

5099
3875
Tropfrog:
Tänkte inte på det. Men det är ju jäkligt smart!

Bygg ventilationen så att det är helt omöjligt att få upp luftfuktigheten. Då är det ju relativt safe att säga att terrariet tål hög luftfuktighet :)

Jag har bara handlat av VidaXL en gång. Det bäst jag kan säga om dem är att de hade en väldigt smidig returprocess.

Mvh
Magnus 

168
167
Imori:
Snarfy skrev:



jupp det är den.

 

jag har satt en extra nät på insidan  samt tryck på karatong bitar för hålla det inne tills vidare 



Okay, som jag trodde då.
Jag har också varit tvungen att lösa en substratlist, åt ett terrarium i formplyfa som jag köpt begagnat. Burken hade bara ~5cm hög list i nederkant.
Måttbeställde floatglas med slipade kanter från lokala glasmästeriet och limmade fast med akvariesilikon. Ett tips.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild