Vilket hönsfoder?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

46
6
doohan:
Vilket hönsfoder ger ni till era dubia? Har en sort som redan är som fnöske, dvs jag behöve inte mala det/köra det i en mixar. Men det är som att dom har taget skaelt från vete/havre och torkat det och sedan flisat sönder det till små tunna platta flarn. Mina dubia äter inte så mycket av det som jag trodde dom skulle göra. Dom föredrar morötter och sallad. Tänkte mig att peletts blir mer som grovt pulver/mini peletts när man kör det i mixern. 

Använder idag detta hönsfoder
www.granngarden.se/honsfoder-hobbyfirst-farm-1-mash-4kg

13
4
Psthlm:
doohan skrev:
Vilket hönsfoder ger ni till era dubia? Har en sort som redan är som fnöske, dvs jag behöve inte mala det/köra det i en mixar. Men det är som att dom har taget skaelt från vete/havre och torkat det och sedan flisat sönder det till små tunna platta flarn. Mina dubia äter inte så mycket av det som jag trodde dom skulle göra. Dom föredrar morötter och sallad. Tänkte mig att peletts blir mer som grovt pulver/mini peletts när man kör det i mixern. 

Använder idag detta hönsfoder
www.granngarden.se/honsfoder-hobbyfirst-farm-1-mash-4kg




Jag kör vegetabiliskt sköldpadds pellets, hundra procent vegetabiliskt och en massa olika vitaminer osv i. Har det blandat med havre kli som bottensubstrat och dom käkar det som tusan. Sen morot och apelsin som tillskott samt vattengele dagligen. Ungar fullkomligt sprutar ut

Medlem i SHF
4025
5062
Jonas_:
Kan börja med att säga att jag aldrig matat mina kackerlackor med hönsfoder, så ingenting att bidra med på just den fronten tyvärr. Men jag blev nyfiken, varför ger man just hönsfoder, något som är bra med det för kackerlackorna och reptilerna? Mycket vitaminer eller annat nyttigt? 

Jag har alltid matat med nästan uteslutande frukt och grönsaker. (Lite annat med olika mellanrum också, olika gryn och ibland vegetabiliskt fiskmat/flingor)i alla möjliga olika former. Har en burk i kylen för foderdjuren där jag lägger allt frukt/grönt som istället skulle kastats och sånt som inte äts upp av oss människor. Känns ekonomiskt vettigt också : ) från potatis, morötter, paprika, olika sallader, olika frukter osv osv.. 
Har aldrig givit kackerlackorna vatten att dricka i form av gelé eller vatten av nåt slag, allt kommer från födan. 
Mina lådor med foderinsekter står rätt varmt inne i rummet med terrarium. Dom förökar sig nåt kopiöst mycket!! Det är nästan lite läskigt snabbt, vansinnigt många emellanåt  : ) 

Jag tror värmen är en starkt bidragande orsak till mängden avkommor. Och att ha en rätt stor låda från början. Jag kör med endast äggkartonger + tomma toarullar, som också annars skulle kastas. Ingenting på botten i dagsläget. Har provat olika material också men så himla bökigt att städa + att man hittar aldrig alla i bottensubstrat, om kolonin är storlek större åtminstone. 

Det var bara några tips. Tyvärr inte på hönsfoder då. Hoppas det ordnar sig. Riktigt roligt när kolonin tar fart : )

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2689
2499
anders:
doohan skrev:
Vilket hönsfoder ger ni till era dubia? Har en sort som redan är som fnöske, dvs jag behöve inte mala det/köra det i en mixar. Men det är som att dom har taget skaelt från vete/havre och torkat det och sedan flisat sönder det till små tunna platta flarn. Mina dubia äter inte så mycket av det som jag trodde dom skulle göra. Dom föredrar morötter och sallad. Tänkte mig att peletts blir mer som grovt pulver/mini peletts när man kör det i mixern. 

Använder idag detta hönsfoder
www.granngarden.se/honsfoder-hobbyfirst-farm-1-mash-4kg


Jag har använt samma märke fast "crumble" istället för "mash". Har funkat, men kompletterar med grönsaker och annat som blir över likt Jonas_.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild