Wifi-hygro/termometer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Moabenn:


Hej,
Någon som använder Wifi hygro/termometer och kan tipsa om en inte allt för dyr men pålitlig produkt.?

Intressant vore också om ni i övrigt kopplat ihop detta med exempelvis värme, fukt eller ljus. 
Berätta gärna vad ni har gjort/märken och om ni är nöjda!

Tack på förhand 

Moa 

5100
3875
Tropfrog:
De flesta hygrometers till hemautomationssystem är minst sagt opålitliga. Dessutom har jag inte sett en enda wifistyrning som inte avråder ifrån användande för "livsuppehållande" funktioner. Om man tänker lite närmare på det så är det rimligt. Vad händer om en temperaturstyrning är på och nätet går ner? Det händer inte ofta här hemma, kanske två gånger om året. Det innebär ju att djuren riskerar att kokas till döds två gånger om året.

Men allt går att lösa nuförtiden. Jag använder själv en microclimate klimatanläggning med termostat och hydrostat som jag anser ha en tillräckligt pålitlig hygrometer. Den har gått i flera år utan minsta problem. Den saknar dock wifi.

De har kommit med en ny modell som har lokal styrning, men med möjlighet att läsa av och justera parametrar via wifi. Dvs, inga på och av signaler går över wifi. En sån lösning anses säker inom automationsindustrin. Jag har alltså inte testat denna, men jag tror absolut att det kan vara en bra lösning och produkt. Sen kan man undra över behovet. Enligt L80 så skall djuren ha daglig tillsyn. Min rutin är att kolla grafen för de senaste 24 timmarna då. Det är mer information än de flesta har tillgängligt om sina burkar. Om jag känner behov av att ändra några parametrar kan jag göra det samtidigt. Tyvärr finns inte produkten jag använder kvar på marknaden. Den dagen den lägger av kommer jag att byta till den med wifi, men använda den på samma sätt som den gamla. Bara med den lokala styrningen utan att koppla upp mot wifi. Så för mig är det bara en fördyrande funktion som inte kommer att användas.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
976
1095
NellyNiklas:

Moabenn skrev:


Hej,
Någon som använder Wifi hygro/termometer och kan tipsa om en inte allt för dyr men pålitlig produkt.?

Intressant vore också om ni i övrigt kopplat ihop detta med exempelvis värme, fukt eller ljus. 
Berätta gärna vad ni har gjort/märken och om ni är nöjda!

Tack på förhand 

Moa 


Jag har själv enbart sett lösningar för övervakning i realtid och datainsamling, alltså inte för reglering av annan utrustning. 

Digitalt dimmande termostater (Habistat) använder jag till mina värmelampor dag- och nattetid och slutligen timers för allmänbelysning.

Det bästa jag kan rekommendera när det gäller värmelampor är att matcha lampan till den önskade temperaturen genom att experimentera med effekt, avstånd, och material när lampan gå på 100% effekt. 90% av tiden behöver inte lampan regleras. Det är möjligen under de varmaste av sommardagar.

Mvh
Niklas


229
224
Formula76:
TFA använder jag, kan inte påstå att de är billiga men bra.
Finns flera olika sensorer man kan köpa som sänder till en gateway som är uppkopplat mot ens wifi.
Men det är mest för att samla information.

Det finns många olika timers och sensorer man kan koppla till att bryta/starta vid viss temp och tid. Jag har nått sånt ute i växthuset till HID lampor som jag inte tycker behöver stå igång när det är varmt. Det funkar, och har haft det i ett par år. Men jag hade nog inte litat på det om det är någon livsavgörande funktion. I mitt fall händer inget om de inte skulle lysa som jag vill.

2
0
Moabenn:
Tack för info, ska kolla upp de du tipsade om!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild