Dvärg-rutpyton?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

309
38
reptilicus_:
Hej.
Några som har erfarenhet utav denna underart? Jag vill minnas att det ska finnas en typ utav underart till vanlig rutpyton som inte blir så särskillt stor. Är dom mer lättskötta än större? Temperament, passande terrarium? 

2
3
Northernharrisoni:
Det finns underarter som räknas som de mindre inom rutpyton släktet.. En av dem är rutpyton från papua nya guniea aka Irian jaya.. Du kan kontakta mig på instagram: Northernharrisoni så ska jag förklara mer och du ser bilder. 
mvh
Patrik 


Medlem i SkHF
983
1105
NellyNiklas:

reptilicus_ skrev:
Hej.
Några som har erfarenhet utav denna underart? Jag vill minnas att det ska finnas en typ utav underart till vanlig rutpyton som inte blir så särskillt stor. Är dom mer lättskötta än större? Temperament, passande terrarium? 


Tycker man finner lite olika svar beroende på vart man söker. Både M. s. variegata, M. s. harrisoni och M. s. cheynei, sägs ligga runt 1,5-2m. (5-6 ft). Jag har dock hört rykten om en ytterligare "dvärg rutpyton"/"Pygmy Carpet python" som skulle finnas på någon ögrupp, men har inte lyckats hitta något mer om detta.

Mvh
Niklas


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
reptilicus_ skrev:
Hej.
Några som har erfarenhet utav denna underart?


Vilken underart pratar vi om? Vetenskapliga namnet? 

Den minsta av rutpytons jag vet om (och som är vanlig i fångenskap) är Irian jaya rutpyton- Morelia spilota harrisoni. Jag har haft vuxna avelsdjur som varit max och under 140 cm. Då är det djur på långt över 10år... är det den underarten du menar så finns ett skötselråd här på sidan. Det är dock länge sen jag skrev det, är det mer du undrar över så fråga på : ) 

Är det någon annan underart som menas med "dvärg-rutpyton" tar jag gärna lite information kring dom, vetenskapliga namnet, utbredning osv. 

Mvh Jonas 

Medlem i SkHF
983
1105
NellyNiklas:

Jonas_ skrev:


Vilken underart pratar vi om? Vetenskapliga namnet? 

Den minsta av rutpytons jag vet om (och som är vanlig i fångenskap) är Irian jaya rutpyton- Morelia spilota harrisoni. Jag har haft vuxna avelsdjur som varit max och under 140 cm. Då är det djur på långt över 10år... är det den underarten du menar så finns ett skötselråd här på sidan. Det är dock länge sen jag skrev det, är det mer du undrar över så fråga på : ) 

Är det någon annan underart som menas med "dvärg-rutpyton" tar jag gärna lite information kring dom, vetenskapliga namnet, utbredning osv. 

Mvh Jonas 


Det jag kunde hitta om någon "dvärg-rutpyton" citerade en 10 år gamma mening från en Australiensk Herpetologisk tidskrift som enda referens. 

www.aussiepythons.com/threads/smallest-breed-of-carpet-pythons.78865/

"
I read in a previous issue of Reptiles Australia (Vol3 Issue 5 of last year) that there is a small carpet python that lives in the same area as the murray darlings. They called it a Pygmy Carpet Python (not to be confused with the pygmy python) that lives in same area as the murrays. I'll quote the paragraph of their mention, from the magazine..

...On Nuyts Archipelago a Pygmy Carpet Python lives on the tiny island of St Francis in the Great Southern Ocean off the coast of Ceduna and they are unbelievably placid - but thats a story for another article

That is all that was mentioned."

Intressant. 

 


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
NellyNiklas skrev:


 

Det jag kunde hitta om någon "dvärg-rutpyton" citerade en 10 år gamma mening från en Australiensk Herpetologisk tidskrift som enda referens. 

www.aussiepythons.com/threads/smallest-breed-of-carpet-pythons.78865/

"
I read in a previous issue of Reptiles Australia (Vol3 Issue 5 of last year) that there is a small carpet python that lives in the same area as the murray darlings. They called it a Pygmy Carpet Python (not to be confused with the pygmy python) that lives in same area as the murrays. I'll quote the paragraph of their mention, from the magazine..

...On Nuyts Archipelago a Pygmy Carpet Python lives on the tiny island of St Francis in the Great Southern Ocean off the coast of Ceduna and they are unbelievably placid - but thats a story for another article

That is all that was mentioned."

Intressant. 

 



Ja onekligen intressant! Tack. 

Ett ämne att forska vidare i känner jag. Min andra reflektion är att trådskaparen antagligen kan uteslute eventuell annan dvärg-rutpyton-underart att hålla i fångenskap. Finns dom så verkar dom vara väldigt ovanliga eller åtminstone väldigt lite dokumenterat. Kan det vara så långt tillbaka att dom menar en nuvarande underart? Dom har ju bytt vetenskapligt namn några ggr under åren? 

Medlem i SkHF
983
1105
NellyNiklas:

Jonas_ skrev:


Ja onekligen intressant! Tack. 

Ett ämne att forska vidare i känner jag. Min andra reflektion är att trådskaparen antagligen kan uteslute eventuell annan dvärg-rutpyton-underart att hålla i fångenskap. Finns dom så verkar dom vara väldigt ovanliga eller åtminstone väldigt lite dokumenterat. Kan det vara så långt tillbaka att dom menar en nuvarande underart? Dom har ju bytt vetenskapligt namn några ggr under åren? 


Förmodligen är det så. Hade inte heller förvånat mig om det var en kortvuxen lokalitet eller att det är som du säger, en av dagens redan nyare beskrivna underarter i Morelia spilota komplexet eller kanske direkt under Morelia. Det framgår inte heller vart någonstans upptäckten gjordes så det är svårt att spekulera vidare.

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild