Rund vas som terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
4
Tremors:

Hallå alla glada!

 

Ny på forumet här och tänkte ta och ställa en snabb fråga.

Jag är på jakt efter en cylindervas i modell större (30+ L) för att bygga om till en ihålig trädstam. Jag har kollat på lite heminrredningssidor och hos lokala blomsterhandlare, men alas, kan inte hitta någon bra då de antingen är för små eller alldeles för tunt glas. Skulle behöva en tjocklek med minst 3mm på glaset.

Finns det någon här som möjligtvis kan ha någon aning om var jag kan leta efter det jag söker?


5099
3875
Tropfrog:
Jag har ingen idé som kan hjälpa dig, men man blir onekligen nyfiken.

30 liters vas!! De största jag själv någonsin sett har nog varit mindre än 10 liter. De största massproducerade glasobjekten jag sett är nog gamla damejeanner. Men 30 liters produceras inte nya och det kan finnas en anledning till det? I vilket fall passar de inte riktigt in på det du letar efter.

Om det ändå skall byggas om till en ihålig trädstam förstår jag inte varför det måste vara glas. Skulle det inte lika gärna vara plast? Glasets främsta egenskap är ju att vara genomskinlig, vilket inte en trädstam är. Dessutom är plast avsevärt billigare och enklare att arbeta med.

Bara en tanke eftersom jag inte riktigt förstår hur du tänkt.

Mvh
Magnus 

10
4
Tremors:

Min tidigare lokala blomsterhandel hade riktigt stora och tjocka vasar och kostade under 600, dock så gick tillverkaren i konkurs.

 

Men plasten har jag haft funderat på tidigare, men man kanske skulle ta och prova på det ändå...


5099
3875
Tropfrog:
Tremors skrev:
Min tidigare lokala blomsterhandel hade riktigt stora och tjocka vasar och kostade under 600, dock så gick tillverkaren i konkurs.


Jo, om man gör 30 liters glasvaser i tjockt glas för 600 kr till kund inklusive moms och återförsäljarmarginaler så går man i konkurs. Simpe as that. Tillverkning av glas är både energi och arbetstidskrävande.

Men nu är detta inte ett ekonomiforum :)

Mvh
Magnus 

229
224
Formula76:
Måste det vara en vas?
Finns ju cylinderformade akvarium att köpa.

5099
3875
Tropfrog:
Formula76 skrev:
Måste det vara en vas?
Finns ju cylinderformade akvarium att köpa.


Jag tror att de oftast är i akryl. Men då är vi tillbaka på frågan varför det behöver vara glas.

Mvh
Magnus 

10
4
Tremors:

Lyckades hitta denna vas nu hos Ikea om någon är intresserad!

 

www.ikea.com/se/sv/p/cylinder-vas-klarglas-60223328/

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild