Kobrabiten

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

90
5
azbt:

Jag är ingen gift-expert. Men serum, är inte det en färskvara?


424
32
samthe0ne:

Är inte heller någon slags expert, men det jag har "lärt" mig från TV är typ att det går att förvara i kylskåp relativt länge, vet dock inte hur mycket sanning det innehåller... 


366
156
Linus:

Jag är rätt säker på att serum inte får innahas av privatpersoner i Sverige, och så är serum sinnessjukt dyrt  så tror det är rätt få som skulle ha råd att köpa det för att ha hemma :)

Det finns ju dock typ inga ormar som är såpass giftiga att serum behövs snabbare än det kan fraktas med ambulanshelikopter typ vart som helst i Sverige. 

Om det blir anafylaktisk chock så hjälper ju inte serumet ändå!


10
1
Patrik:

 "och så är serum sinnessjukt dyrt"

Frågan jag ställde mig var varför de inte hade det strategiskt utplacerat i sthlm, götborg och malmö t.ex. Men det kanske inte tar längre tid att transportera det än det behövs eller om det är så dyrt.


61
38
skialp:

I någon av artiklarna jag läste kring den här händelsen stog det att Apotek Scheele har serum för ett par miljoner i lager och det inte håller sig så länge. 


317
283
panterophis:

www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1674


953
1840
peter54:

Serum är antikroppar bildade i blodet på något stort däggdjur som har stor blodvolym, vanligen häst som har en blodvolym på omkring 40 liter om det är en normalstor häst. Det tar lång tid att framställa eftersom man bara kan ge mikroskopiska mängder av ormgiftet i blodet på hästen, annars skadas eller dör den ju. Ormserum är färskvara och kostar mycket pengar, knappast något en privatperson skulle förmå att betala.

Att deponera serum på varje sjukhus är inte möjligt av flera skäl, men först och främst just kostnaden, men också för att det måste finnas läkare med kompetens att ge serum. Det är dessutom så att man inte kan ge vilket ormserum som helst till en biten människa, även om serum ofta är polyvalent och täcker in flera arter, måste serumet innehålla antikroppar mot just den art eller åtminstone familj ormen tillhör.

Det har hänt mer än en gång att det inte funnits serum inom landet mot en art som någon råkat bli biten av och då har man fått flyga in det från Tyskland. Sist det hände höjdes många arga röster som krävde att den bitne själv skulle betala kostnaden, om jag inte minns fel rörde det sig om minst en halv miljon skr.


424
32
samthe0ne:

Okej, tack för klargörandet peter54, har inte ormar själv (och vill inte ha heller för den delen) men sådana här tråkiga incidenter gör ju att frågan börjar diskuteras på olika sätt. 


953
1840
peter54:

Problemet är som vanligt inte djuret, utan människan som tagit på sig ansvaret för djuret ifråga. Jag tycker att om man nu anser sig kompetent att hålla giftormar, åtminstone högpotenta arter, så måste man vara medveten om det moraliska ansvaret gentemot samhället också.

Med det menar jag att man måste hantera sina djur på ett sådant sätt att det är idiotsäkert eftersom den som är exempelvis kobraägare och som av någon anledning blir biten, kommer att drabba samhället lika mycket som det drabbar den bitne själv. Det kräver av samhället oerhörda resurser och alla skattebetalare en massa pengar helt i onödan. Det är inte helt utan att jag skulle kunna sälla mig till den kritiska skara som kräver att den bitne ska stå för kostnaden själv.

Jag har träffat mer än en person som ägt kobror och som har eller har haft någon så kallad "säker" kobra som ägaren har tagit i med bara händerna. Det spelar ingen roll hur j … a säker en kobra är om det exempelvis flyger förbi en skata utanför fönstret och det smäller till ändå.

Man kallar såna här händelser för "olyckor", men det är en redan brinnande stubin man tar hem när man skaffar en högpotent giftorm och har man ingen känsla för vilket ansvar man har som giftormsägare så ska man inte ha såna djur.

 

ddr:

Ska herpare ta sina egna sjukvårdskostnader så kan man börja diskutera frågan även i andra sammanhang.
Fritidsdykare, fallskärmshoppare osv..

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild