Ljudnördar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

508
304
Jonas77:

Ljudnördar? Jag funderar på att köpa en ljudanläggning för mitt filmtittande och jag har nog aldrig lagt ner någon energi på sånt förut.
Det första jag ramlade över och som får mig att sluta leta runt är Sony BDV-N7100W och Sony BDV-N8100W. Jag har en del Sony-produkter redan.
Jag är uppenbarligen ingen audiofil så jag är mest troligt inte kapabel att höra skillnad mellan olika högtalare. Frågan är om någon känner sig manad att stoppa mig av någon bra anledning?


151
77
Firemon:

Tycker du själv att det låter bra så är det ett bra köp för det är ju du som ska använda grejerna.

Marknaden är så onormt stor å smaken är så olika när det gäller ljud så det är bara å köra på det du gillar. 


50
10
Malawi:

Det verkar inte vara någon större skillnad mellan dom två. Men det bästa man kan göra är att åka och lyssna på olika högtalare så man får en egen uppfattning.

Själv så chansade jag och köpte det här systemet + en sub www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-f-6-ex-paket-black-high-glossy/4367/ blev riktigt förvånad över hur bra det spelade. 

Nu vet jag inte vart du bor men kolla om Hi-Fi Klubben finns där du bor och åk dit och lyssna på olika högtalare.


508
304
Jonas77:

Det kanske är just det, att jag försöker köpa anläggning utan att lyssna...

Jag vet dock att det är lite si och så att åka och lystna på skillnader när det sedan ska in i mitt rum, där det kan låta helt annorlunda...

 


50
10
Malawi:

Sen tycker jag det är bättre med en separat förstärkare. Dom systemen där förstärkaren och dvd är i samma brukar kännas lite klena. 


953
1840
peter54:

Jag är helt okunnig om detta, men vi har ett lite äldre hemmabiosystem som jag tycker är kanon, det är ett Pioneer S-DV313, 4 högtalare och subwoofer. När man ser på film sitter man verkligen mitt i ljudmattan. Enda kruxet är att vi inte lyckats få systemet att funka heltäckande när man bara spelar musik-CD.

Tänkte att jag kunde få låna den här tråden till en lite OT-fråga eftersom jag gissar att här dyker in en och annan ljudkunnig. Jag undrar om det existerar enkla överkomliga frekvensomvandlare för att ändra (sänka) frekvensen på en ljudupptagning? Jag är nu såpass gammal att jag inte kan höra frekvenser över 5000 hz, vilket innebär att jag inte hör vårtbitarna i träden på kvällarna så här års, de ligger mellan 11000 och 13000 hz. Vore kul om det gick att sänka ner frekvensen till 5000 hz så att jag fick höra dem igen (öm än förvrängda).


508
304
Jonas77:

Peter, vill du modifiera ditt nuvariga hemmasystem, eller efterfrågar du ett nytt system för att höra saker? Om det senare så finns det ju teknik idag för att höra fladdermöss och elefanter, så inget är omöjligt.

 


953
1840
peter54:

Ja, jag tänker mig en appamojäng som bara skiftar exempelvis inspelat ljud på 13000 hz till hörbara 5000 hz.


508
304
Jonas77:

Då är det fladdermusutrustning du vill åt.

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild